Aby ocenić, jak konsumenci widzą swój potencjał nabywczy w kolejnych okresach, można posłużyć się odpowiednimi pomiarami. Tutaj szczególnie istotne znaczenie ma indeks, publikowany przez grupę badawczą Ipsos.
Chodzi o Wskaźnik Optymizmu Konsumentów, który – zgodnie z założeniami – może przybierać wartości od 0 do 200 pkt. Ostatni pomiar (stan na 05.08.2012) został oparty na wynikach badania przeprowadzonego między 6 a 12 lipca 2012 roku na reprezentacyjnej próbie 1014 Polaków, w wieku powyżej 15 lat.
W tym badaniu Wskaźnik Optymizmu Konsumentów spadł w stosunku do czerwca o 4,56 pkt. do poziomu 82,94 pkt.
Dzięki publikacji tego indeksu możemy się dowiedzieć, jaki odsetek Polaków korzystnie ocenia zmiany zachodzące w rodzimej gospodarce, a także ile osób ma negatywne zdanie na temat obecnej sytuacji rynkowej.
Pomiary obejmują jednak nie tylko kwestie związane z postrzeganiem perspektyw przez pryzmat całej gospodarki, ale także w odniesieniu do kondycji finansowej gospodarstw domowych.