Pozycja przychody ze sprzedaży jest prezentowana w rozbiciu na poszczególne elementy, a więc sprzedaż produktów, a także towarów i materiałów. Różnica między tymi elementami jest spora. O ile produkty są wytwarzane przez firmę, to już towary i materiały powstają poza nią.
Aspekt ten jest szczególnie ważny dla spółek wytwórczych, które dzięki sprzedaży stworzonych przez siebie produktów są w stanie wypracować wyższą rentowność. To z kolei oznacza lepsze wyniki finansowe, co bezpośrednio przekłada się na również korzystnie na wycenę akcji.
Kolejnym bardzo ważnym elementem są ponoszone przez spółkę koszty w ramach prowadzonej działalności i zakupu niezbędnych materiałów. Po odjęciu tej właśnie pozycji od łącznych przychodów otrzymujemy zysk brutto na sprzedaży.
Aby z tego wyniku uzyskać zysk netto musimy jednak jeszcze sporo się natrudzić i przebrnąć przez kolejne pozycje kosztów. Chodzi tutaj przede wszystkim o koszty sprzedaży, związane np. z marketingiem i promocją, transportem czy też wynajmem powierzchni handlowych.
Jakby tego było mało, dochodzą jeszcze koszty ogólnego zarządu – nie związane co prawda z wynagrodzeniami dla kierownictwa – ale z bieżącą obsługą działalności firmy. Po odjęciu wszystkich omówionych kosztów od zysku brutto na sprzedaży otrzymamy zysk netto na sprzedaży.
Kolejne pozycje to koszty operacyjne, w skład których mogą wchodzić np. rezerwy, aktualizacja wyceny posiadanego majątku czy też strata ze sprzedaży nieruchomości. Docieramy do zysku operacyjnego, a więc sumy przychodów i kosztów połączonych z zyskiem netto na sprzedaży.