Pamiętaj, że w analizie fundamentalnej bardzo ważnym elementem jest nie tylko ocena kondycji całej gospodarki, ale także poszczególnych sektorów, co w kontekście działania danej firmy i osiąganych przez nią wyników, umożliwia oszacowanie dalszych perspektyw jej rozwoju.
Stąd ważny jest podział analizy fundamentalnej na segmenty, obejmujące konkretne obszary rynku.
Jako pierwszy segment należy wyróżnić analizę makroekonomiczną, która bada ogólne nastroje w gospodarce i ich przełożenie na możliwości inwestycyjne rynku. Tutaj kluczowe znaczenie ma dla ciebie m.in. ocena sytuacji gospodarczej, społecznej, ale także politycznej.
Istotny aspekt stanowi także analiza działań rządu w kontekście prowadzonej działalności gospodarczej czy też ocena ryzyka inwestycyjnego całego kraju.
Aby uzyskać pełny obraz sytuacji, możesz skorzystać z całej gamy wskaźników, obrazujących stan gospodarki. Ważne jednak, abyś nie podejmował decyzji na podstawie pojedynczych przesłanek, a wszystkie informacje połączył w jedną całość.
Kolejnym elementem analizy fundamentalnej – w rozbiciu na nieco niższy poziom – jest ocena spółki i atrakcyjności inwestycji w jej papiery w kontekście funkcjonowania danej branży. Niesłychanie ważna jest w tym przypadku analiza efektywności działania branży, w sytuacji kiedy praktycznie cały czas zmieniają się realia gospodarcze.
W dalszej kolejności – po dokładnym przyjrzeniu się całej branży – powinieneś zająć się selekcją konkretnych przedsiębiorstw. I tutaj z pomocą przychodzi analiza sytuacyjna spółki. Jej kluczowym elementem – w przeciwieństwie do analizy finansowej – są aspekty działania nie związane z finansami danej firmy.