Jak zdobyć wpis do e-CRUB?

Kategoria: Prawo budowlane
Data: 24-08-2022 r.

System e-CRUB to nowe rozwiązanie, które zaczęło funkcjonować od pierwszego dnia sierpnia. Płynące z tego systemu korzyści dostrzegli już urzędnicy i inwestorzy. Widzą to także osoby pełniące samodzielne funkcje techniczne w budownictwie, które chcą znaleźć się w systemie. Jak to zrobić?

Od 1 sierpnia obowiązują przepisy dotyczące elektronicznego Centralnego Rejestru osób posiadających uprawnienia budowlane. Z założenia miał wspomóc kontrolę i ułatwić weryfikację uprawnień osób wykonujących funkcje techniczne. Nie tylko urzędom, lecz także każdej zainteresowanej osobie, poprzez dostęp do listy inżynierów i architektów udostępnionej na stronie Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego. Jest to narzędzie, po które coraz chętniej sięgają także inwestorzy. Przełożyło się to na większe zainteresowanie takżę architektów, inżynierów, kierowników budówy, którzy chcą znaleźć się na liście. 

 

Automatyczny wpis do e-CRUB

Osoby, które nabyły uprawnienia po 1 stycznia 1995 r już są w nowym systemie. Zostały już do niego wpisane i mogą to także samodzielnie zweryfikować w wyszukiwarce e-CRUB. 

Zanim jeszcze e-CRUB pojawił się w naszej rzeczywistości, dostępny był system tradycyjny - CRUB. Zgodnie z przepisami, znajdowali się w nim wszyscy, którzy nabyli uprawnienia do 1 stycznia 1995 r. Bazę tą po prostu zaimplementowano do systemu elektronicznego. 

Ważne: Osoby, które nabyły uprawnienia po 1 stycznia 1995 r. zostały wpisane do e-CRUB i nie muszą składać żadnego wniosku.

Uprawnienia wydane przed 1995 r. 

Tradycyjny rejestr w ogóle nie obejmował osób, które nabyły uprawnienia przed 1995 r. Jego elektroniczny następca to jednak zmienia. 

Ważne: Osoby, które nabyły uprawnienia przed 1 stycznia 1995 r. i są członkami izb samorządu zawodowego, mogą posiadać wpis do centralnego rejestru. 

W ich przypadku konieczny jest jednak wniosek złożony do izby samorządu zawodowego, której jest członkiem. Wniosek dotyczy przekazania danych osoby zainteresowanej Głównemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego za pomocą systemu e-CRUB.

Wniosek składa się do okręgowej komisji kwalifikacyjnej danej izby. Możliwe jest doręczenie wniosku:
- osobiście
- listownie
- elektronicznie poprzez ePUAP. 

Wniosek musi zawierać podstawowe dane osobowe. Konieczne jest dołączenie oryginału uprawnień budowlanych albo ich odpis - jeśli jest poświadczony za zgodność z oryginałem przez notariusza, chyba, że już jest w posiadaniu samorządu. 

Komisja kwalifikacyjna przeprowadza weryfikację danych zawartych we wniosku wraz z załącznikami. Ma na to 3 miesiące od dnia złożenia wniosku. Jednak możliwe jest zastosowanie uproszczonego postępowaniu izby w przypadku. 

Źródło:

Informacja opublikowana na oficjalnym portalu Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego - portal gunb.gov.pl

Oprac. red.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Prowadzenie książki obiektu budowlanego

pobierz

Badanie stanu prawnego nieruchomości

pobierz

Niedozwolone klauzule w umowie pośrednictwa

pobierz

Ustanawianie urządzeń przesyłowych na gruntach

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 42135 )
Array ( [docId] => 42135 )