Najważniejsze zmiany dotyczące świadectw charakterystyki

Kategoria: Prawo budowlane
Data: 17-04-2023 r.

Choć sam dokument znany jest już od dawna, wprowadzenie nowelizacji ustawy o charakterystyce energetycznej budynków sprawiło, że temat świadectw charakterystyki wzbudza wielkie zainteresowania. Rodzą się także pewne wątpliwości związane z nowymi przepisami. Sprawdźmy co wprowadza nowa regulacja, która wchodzi w życie 28 kwietnia. 

W wielkim skrócie można powiedzieć, że świadectwo charakterystyki energetycznej pokazuje ile energii potrzebne jest na użytkowanie budynku, jego części, czy lokalu. Chodzi o energię wykorzystywaną na ogrzewanie, wentylację czy przygotowanie ciepłej wody, a także chłodzenie.

Po 28 kwietnia 2023 r. w przypadku sprzedaży lub wynajmu posiadanie świadectwa charakterystyki energetycznej będzie obowiązkowe. Dotychczas - jeśli było sporządzone, strony przekazywały je sobie podczas transakcji, jeśli nie - kupujący otrzymywał jedynie informację, że ma prawo otrzymać taki dokument. Teraz nie będzie już tak łatwo - kupujący nie będzie mógł zwolnić sprzedającego z obowiązku przekazania świadectwa charakterystyki energetycznej, a odpowiedni zapis potwierdzający przekazanie dokumentu będzie musiał się także znaleźć w umowie sprzedaży w formie aktu notarialnego. Analogicznie zapewne będzie to wyglądało w umowach najmu. Notariusz będzie także informował o karze grzywny grożącej sprzedającemu w przypadku nieprzekazania omawianego dokumentu

Ważne: W przypadku, gdy lokal czy budynek jest wykorzystywane przez właściciela na własny użytek, nie będzie miał on obowiązku sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej. 

Niektóre budynku zostały także zwolnione z obowiązku sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej. Pisaliśmy o tym wcześniej w artykule: Zmiany w zakresie świadectwa charakterystyki energetycznej 

Od 28 kwietnia 2023 r. świadectwo charakterystyki energetycznej będzie mogło być w formie elektronicznej. 

Świadectwo charakterystyki energetycznej będzie także obligatoryjnie dołączane do zawiadomienia o zakończeniu budowy lub do wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie budynku. Jednak nie dotyczy to budynków mieszkalnych z powierzchnią zabudowy do 70 mkw, jeśli powstały w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych właściciela nieruchomości, który jednocześnie jest inwestorem i nie zamierza sprzedawać swojej nieruchomości. 

Jak już wspomnieliśmy - dokument jest niezbędny w przypadku najmu lub sprzedaży, co dotyczy budynku, części budynku, czy pojedynczego lokalu - zarówno stanowiącego odrębną nieruchomość jak i będącego przedmiotem spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu. Jeśli dana nieruchomość ma świadectwo charakterystyki energetycznej, to dane z niego powinny być już uwzględnione w ogłoszeniu o sprzedaż bądź wynajem. Chodzi o wskaźniki rocznego zapotrzebowania na energię użytkową, końcową nieodnawialną energię pierwotną, udział odnawialnych źródeł energii w rocznym zapotrzebowaniu na energię końcową oraz jednostkową wielkość emisji CO2. Jednak - jak podkreśla resort rozwoju, takie informacje udostępnia się, gdy świadectwo już jest stworzone. 

Co do zasady świadectwo charakterystyki energetycznej jest ważne 10 lat. Jednak przed tym terminem straci ono ważność, jeśli przeprowadzono roboty budowlane bądź instalacyjne, na skutek których zmieni się charakterystyka energetyczne budynku. Mowa tutaj np. o wymianie okien, przeprowadzeniu prac termomodernizacyjnych, czy wymianie źródła ciepła. 

Źródło:

Informacja opublikowana na oficjalnej stronie internetowej Ministerstwa Rozwoju i Technologii - portal gov.pl

Oprac. red.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Prowadzenie książki obiektu budowlanego

pobierz

Badanie stanu prawnego nieruchomości

pobierz

Niedozwolone klauzule w umowie pośrednictwa

pobierz

Ustanawianie urządzeń przesyłowych na gruntach

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 42865 )
Array ( [docId] => 42865 )