System Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie to kolejna już inicjatywa zmierzająca w stronę cyfryzacji procesu budowlanego realizowana przez Główny Urząd Nadzoru Budowlanego we współpracy z Ministerstwem Rozwoju i Technologii.
System SOPAB od 30 czerwca
Po elektronicznym dzienniku budowy i Elektronicznej Książce Obiektu Budowlanego pora na SOPAB. System Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie SOPAB wystartuje 30 czerwca. Jest to kolejny etap cyfryzacji w budownictwie. SOPAB ma stać się platformą wymiany danych w obszarze budownictwa.
SOPAB to jednak nie tylko narzędzie informatyczne. Wdrożenie projektu wiąże się również z przekazaniem dodatkowego sprzętu informatycznego i kompleksowego szkolenia wraz z niezbędnym wsparciem, które to trafią do urzędów.
Resort rozwoju i technologii przedstawia System Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie jako nowy standard obsługi obywateli i - co za tym idzie - nowy standard dla urzędników w ich codziennej pracy.
Pierwsza wersja systemu przewiduje takie funkcjonalności jak:
- tworzenie raportów GUNB i GUS w sposób automatyczny
- gromadzenie danych
- udostępnienie danych urzędnikom, w zakresie niezbędnym do wydania decyzji
- tworzenie historii sprawy, w razie potrzeby także wymiana między urzędami
- udostępnienia gotowych wzorów pism
- system będzie połączony z innymi programami i systemami, na przykład: e-budownictwo, EZD, RWDZ,
- udostępnienia informacji o prowadzonych postępowaniach w sposób publiczny
Skutkiem wprowadzonego systemu ma być usprawnienie postępowań organów administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego. Dodatkową korzyścią ma być także ujednolicenie prowadzonych przez te organy postępowań administracyjnych. Możliwość uzyskiwania danych on-line ma także zaoszczędzić czas inwestorom. Przewiduje się wdrożenie pełnej cyfryzacji w skali całego kraju.
Zobacz także: Nie można użytkować budynku bez zawiadomienia organu!
Jako ciekawostkę resort rozwoju podaje, że wprowadzenie systemu do administracji budowlanej będzie skutkowało 25 mln zł oszczędności w skali roku, które trzeba byłoby ponieść w ramach kosztów magazynowania i archiwizacji papierowych projektów budowlanych. Kolejne 2,6 mln oszczędności będzie pochodziło z przesyłek listowych w zakresie podstawowych procedur budowlanych.
Pierwszym etapem cyfryzacji było wprowadzenie portalu e-Budownictwo, oficjalnej rządowej aplikacji dla inwestorów do składania wniosków w procesie budowlanym. Od lipca 2021 r. można już składać wnioski o pozwolenie na budowę czy zgłoszenie robót budowlanych w formie elektronicznej. Od sierpnia 2022 r. działa Centralny Rejestr osób posiadających uprawnienia budowlane (E-CRUB). Natomiast w styczniu bieżącego roku wystartowała już książka obiektu budowlanego w wersji elektronicznej, a od 27 stycznia także Elektroniczny Dziennik Budowy.
Zobacz także:
Informacja opublikowana na oficjalnej stronie internetowej Ministerstwa Rozwoju i Technologii - portal gov.pl