Aby można było rozważać zmianę decyzji dotyczącej pozwolenia na budowę, decyzja musi istnieć w obrocie prawnym. Nie można zmienić czegoś, czego formalnie nie ma, więc jeśli wystąpią np. przesłanki do stwierdzenia wygaśnięcia decyzji - jej zmiana nie będzie możliwa. Taka teza pojawia się również w wyrokach sądów administracyjnych - m.in. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z 27 września 2007 r. - sygn. II SA/Bk 524/07. Zgodnie z przywołanym orzeczeniem, niezbędnym elementem rozpatrzenia wniosku strony o zmianę decyzji ostatecznej jest istnienie tej decyzji w obrocie prawnym.
Warunki umożliwiające zmianę decyzji o pozwoleniu na budowę
Jakie są obowiązki organu administracji architektoniczno-budowlanej, jeśli inwestor wystąpi z wnioskiem o zmianę decyzji o pozwoleniu na budowę, przeniesienie tej decyzji, czy wydanie dziennika budowy? Czy w takiej przypadku organ ma obowiązek zweryfikowania czy decyzja znajduje się już w obrocie prawnym?
Analogicznie trzeba traktować także przeniesienie decyzji o pozwoleniu na budowę - jeśli ma być możliwe, sama decyzja nadal musi istnieć, a zatem odpowiedni organ musi ustalić, czy decyzja nie wygasła.
Wygaśnięcie decyzji o pozwoleniu na budowę
Przesłanki wygaśnięcia decyzji o pozwoleniu na budowę zostały wskazane w art. art. 37 ust. 1 Prawa budowlanego. Zgodnie z przywołanym przepisem, decyzja wygasa jeżeli:
1) budowa nie została rozpoczęta przed upływem 3 lat od dnia, w którym decyzja ta stała się ostateczna lub
2) budowa została przerwana na czas dłuższy niż 3 lata.
Przy czym, w sytuacji gdy mowa jest o decyzji już zmienionej, trzyletni okres liczy się od dnia, w którym stała się ona prawomocna, a nie dnia, w którym stała się prawomocna pierwsza decyzja.
Główny Urząd Nadzoru Budowlanego interpretuje ten przepis w taki sposób, że decyzja wygasa z mocy prawa, jeżeli został spełniony jeden z warunków. Wydanie decyzji stwierdzającej wygaśnięcie decyzji o pozwoleniu na budowę ma jedynie charakter deklaratoryjny (art. 37 ust. 1 Prawa budowlanego w związku z art. 162 § 1 pkt 1 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Ważne: Niezależnie więc od wydania decyzji stwierdzającej wygaśnięcie decyzji o pozwoleniu na budowę, inwestor prowadzący prace budowlane po upływie trzyletniego terminu określonego w art. 37 - działa w warunkach samowoli budowlanej.
Obowiązek informacyjny
Jeżeli organ ustalił, że nastąpiła jedna z przesłanek określonych w art. 37 Prawa budowlanego powinien poinformować inwestora o tym fakcie, chroniąc go przed działaniem wypełniającym znamiona samowoli budowlanej. Ten obowiązek wynika z art. 9 Kodeksu postępowania administracyjnego, obligującego organy administracyjnego do wyczerpującego informowania stron o okolicznościach faktycznych i prawnych, mogących mieć wpływ na ustalenie ich praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania administracyjnego.
Decyzja o wygaśnięciu decyzji
Organ administracyjny nie może domniemywać wygaśnięcia decyzji o pozwoleniu na budowę. Wydanie decyzji o wygaśnięciu decyzji o pozwoleniu na budowę musi być poprzedzone postępowaniem dowodowym, które pozwoli wskazać konkretną datę wygaśnięcia decyzji. Roboty budowlane prowadzone po tej dacie powinny być traktowane jako prowadzone bez podstawy prawnej.
Informacja opublikowana na oficjalnej stronie Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego - portal.gunb.gov.pl
