Zgodnie z przepisami Prawa budowlanego, a dokładniej art. 29 ust. 1 pkt 28 - obiekt małej architektury, który ma się znajdować w miejscach publicznych, nie wymaga pozwolenia na budowę, jednak konieczne jest zgłoszenie o którym mowa w art. 30 ustawy.
Zakwestionowanie uprawnień projektanta - konsekwencje
Główny Inspektorat Nadzoru Budowlanego wyjaśnił, czy możliwe jest wniesienie sprzeciwu wobec zgłoszenia dotyczącego robót budowlanych, w przypadku gdy zakwestionowany został zakres uprawnień budowlanych projektanta odpowiedzialnego za sporządzenie projektu zagospodarowania terenu.
Do zgłoszenia w omawianym przypadku trzeba dołączyć także projekt zagospodarowania działki lub terenu wraz z opisem technicznym instalacji. Projekt ten musi zostać wykonany przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane.
Zobacz także: Opłata legalizacyjna za samowolę budowlaną
Cytowany przepis wprost wymaga, by projekt przygotowała osoba legitymująca się odpowiednimi uprawnieniami. Dopiero dokument wykonany przez takiego projektanta będzie można traktować jako odpowiednią dokumentację budowlaną, która może być podstawą wybudowania obiektu małej architektury w miejscach publicznych.
Organ administracji architektoniczno-budowlanej ma prawo wnieść sprzeciw wobec zgłoszenia. Dzieje się tak, gdy budowa lub wykonywanie robót budowlanych o których mowa w zgłoszeniu narusza ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, decyzji o warunkach zabudowy, prawa miejscowego, czy jakichkolwiek innych przepisów. Uprawnienie do wniesienia sprzeciwu wynika z art. 30 ust. 6 pkt. 2 Prawa budowlanego.
Zobacz także: Współwłasność obiektu budowlanego a krąg adresatów decyzji wydawanej na podstawie art. 66 ust. 1 Prawa budowlanego
Jak łatwo zauważyć określenie "naruszenie innych przepisów" nie jest zbyt precyzyjne. Interpretacją tego zwrotu zajął się Naczelny Sąd Administracyjny chociażby w wyroku z 10 grudnia 2019 r. - sygn. II OSK 245/18. W uzasadnieniu stwierdził, że art. 30 ust. 6 pkt 2 Prawa budowlanego daje samodzielną podstawę do zgłoszenia sprzeciwu.W pojęciu "inne przepisy" - zdaniem NSA - powinny znaleźć się wszystkie przepisy uregulowane w ustawach, jeżeli wynikają z nich normy o charakterze bezwzględnie obowiązującym.
Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w swojej interpretacji przytacza także komentarz do ustawy Prawo budowlane, zgodnie z którym w zawartym przepisie chodzi o istotne naruszenie prawa, czyli takie, które sprawia że realizacja budowy lub robót budowlanych o których mowa w zgłoszeniu, jest wyraźnie sprzeczna z niebudzącymi wątpliwości przepisami powszechnie obowiązującego prawa.
Zobacz także: Budynek zalegalizowany po wydaniu decyzji o rozbiórce
Idąc tym tropem GUNB stoi na stanowisku, że omawiany przepis art. 30 ust. 6 pkt 2 Prawa budowlanego należy interpretować w taki sposób, że jeżeli wykonanie budowy objętej zgłoszeniem naruszałoby przepisy prawa, organ administracji architektoniczno-budowlanej rozpatrując zgłoszenie powinien wnieść sprzeciw.
Ważne: Sporządzenie dokumentacji projektowej przez osobę nieuprawnioną jest podstawą do wniesienia sprzeciwu do zgłoszenia na podstawie art. 30 ust. 6 pkt 2 Prawa budowlanego.
Interpretacja przepisów opublikowana w cyklu ciekawych interpretacji przygotowanych przez Główny Urząd Nadzoru Budowlanego na jego oficjalnym portalu - portal gov.pl
