Jakość w opiece zdrowotnej

Kategoria: Zarządzanie
Data: 18-12-2022 r.

Przepisy nowej ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, przygotowane przez ministra zdrowia, mają sprawić, że jakość opieki zdrowotnej się zwiększy. Przez to stwierdzenie rozumie się poprawę skuteczności diagnostyki i leczenia, udoskonalenie praktyki klinicznej dzięki prowadzonym rejestrom medycznym, oraz poprawę bezpieczeństwa pacjenta dzięki rejestrowaniu i monitorowaniu zdarzeń niepożądanych. 

Przygotowana przez ministra zdrowia ustawa ma kompleksowo realizować politykę zdrowotną w zakresie jakości. W jaki sposób ten cel ma zostać osiągnięty? 

Autoryzacja placówki medycznej

W wykazie najważniejszych rozwiązań pojawiło się wprowadzenie autoryzacji podmiotów wykonujących działalność leczniczą. Ma się ona odnosić do udzielanych przez nich świadczeń, które są finansowane ze środków publicznych. 

Autoryzacja będzie udzielana na okres 5 lat, na wniosek placówki medycznej. Będzie jej udzielał Prezes NFZ przy współudziale dyrektorów wojewódzkich oddziałów NFZ. Od decyzji Prezesa dany podmiot będzie mógł się odwołać. 

Dzięki wprowadzonym przepisom przejściowym, podmioty podlegające autoryzacji będą miały 36 miesięcy na dostosowanie się do nowych wymagań. 

System zarządzania jakością i rejestr zdarzeń niepożądanych

Nowością przewidzianą w ustawie jest również wewnętrzny system zarządzania jakością i bezpieczeństwem. Ma być obowiązkowy dla wszystkich placówek wykonujących działalność leczniczą. Nie ma przy tym znaczenia, czy korzystają one ze środków publicznych, czy nie. 

System zarządzania jakością ma być dwupoziomowy. Wewnętrzny system będzie prowadził podmiot wykonujący działalność leczniczą, natomiast zewnętrzna część będzie prowadzona przez ministra zdrowia. Drugi ze wskazanych poziomów to rejestr zdarzeń niepożądanych. Co ważne, w rejestrze nie znajdą się dane osobowe. W ramach raportów jakości, podmioty wykonujące działalność leczniczą będą udostępniały informację o liczbie zdarzeń niepożądanych, oraz działaniach korygujących i naprawczych wdrożonych po ich zaistnieniu. 

Akredytacja

NFZ będzie realizował procedury oceniająca w ramach procesu akredytacji. Sprawdzeniu ma podlegać spełnianie standardów akredytacyjnych. Ocena spełnienia warunków dokonywana będzie na poziomie NFZ i Rady Akredytacyjnej. Natomiast samo udzielenie bądź odmowa udzielenia akredytacji należy do ministra zdrowia. Będzie mógł także cofnąć wydaną akredytację. 

Rekompensata za szkody

Projektowane przepisy przewidują wprowadzenie nowego systemu rekompensaty za szkody powstałe w związku ze zdarzeniem medycznym. System rekompensat będzie pozasądowy i dwuinstancyjny, a za jego obsługę będzie odpowiadał Rzecznik Praw Pacjenta. 

Powstanie Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych, a rekompensaty będą wypłacane bez orzekania o winie. Dzięki temu świadczenie będzie wypłacane szybciej niż po postępowaniu przed komisjami wojewódzkimi ds. orzekania o zdarzeniach medycznych i zdecydowanie szybciej niż w postępowaniu sądowym. Przewiduje się, że wysokość świadczenia kompensacyjnego ma wynosić od 2 do 200 tys. zł za jedno zdarzenie medyczne. 

Źródło:

Omówienie projektu ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta opublikowane w wykazie decyzji rządu na oficjalnej stronie internetowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów - portal gov.pl

Oprac. red.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Ochrona danych osobowych w gabinecie lekarskim – przygotuj się do dużych zmian

pobierz

Elektroniczna dokumentacja medyczna

pobierz

Jak zarządzać ryzykiem w ujęciu ISO 9001:2015

pobierz

Jak przygotować raport o sytuacji ekonomiczno-finansowej SPZOZ Nowy obowiązek dla kierownika

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 42485 )
Array ( [docId] => 42485 )