Dyrektorzy, zapytani o to, jaki raport chcieliby przygotować dla swojej szkoły i co braliby pod uwagę wymienili następujące określenia:
Jaki raport z ewaluacji jest „prawidłowy”?
Jaki raport jest „prawidłowy” to często zadawane pytanie podczas szkoleń dotyczących ewaluacji. Udzielenie na nie odpowiedzi nie jest proste, ponieważ standard pisania raportu z ewaluacji nie wynika z prawa, ale z metodologii badań pedagogicznych oraz dobrych praktyk.
Cechy dobrego raportu
- treściwy,
- konkretny,
- czytelny,
- z którego coś wynika
- przydatny.
Sprawdzając co kryje się pod tymi hasłami, oczekiwania dyrektorów należy odnieść do ogólnych standardów opracowania wyników badań mających swoje uzasadnienie w metodologii badań pedagogicznych oraz zaleceniach Polskiego Towarzystwa Ewaluacji.
Dowolna struktura raportu
Forma opracowania wyników badań ewaluacyjnych nie jest określona w prawie, dlatego dyrektor może samodzielnie lub z zespołem ewaluacyjnym, decydować o:
- strukturze tego dokumentu,
- jego obszerności i
- zawartości.
Posiłkując się różnymi opublikowanymi wskazówkami warto poszukać wewnętrznie, w szkole, własnego modelu przedstawienia wyników procesu ewaluacji wewnętrznej. Może to być tradycyjny raport, albo inne opracowanie w formie papierowej lub elektronicznej. Materiał ten, zwyczajowo nazywany raportem, nie jest celem, czasem całorocznych działań, ale wewnętrzszkolnym dokumentem ich przebiegu, otrzymanych wyników i pomysłu na przyszły rozwój.
Użyteczność badań
Najczęściej spotykane zalecenia dotyczące tworzenia raportu odnoszą się do przydatności zapisów dla badanej społeczności, co wpisuje się w zasadę użyteczności całego procesu rozpoczynając od wybrania przedmiotu ewaluacji zrozumiałego i związanego z codzienną pracą szkoły, aż po formę przedstawienia wniosków. Materiał do raportu w wersji maximum – zawierający komplet materiałów związanych z projektowaniem, zebrane wyniki i ostateczne podsumowanie, jest zbierany od momentu dyskusji nad przedmiotem ewaluacji. Można w uproszeniu powiedzieć, że dobry raport to taki, o którego jakość dbano od początku prowadzenia procesu ewaluacji.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. 2015 poz. 1270).
Zobacz także:
Tagi: oświata, nadzór pedagogiczny
