Procedura monitorowania podstawy programowej, aby była skuteczna, powinna być corocznie aktualizowana przed rozpoczęciem zajęć. Istotne jest nie tylko dostosowanie jej do obowiązujących regulacji prawnych, ale także uwzględnienie wniosków z nadzoru pedagogicznego prowadzonego w roku ubiegłym. Ważne jest także, aby została opracowana z uwzględnieniem warunków i sposobów pracy przyjętych w konkretnym przedszkolu. Skorzystanie z gotowego, uniwersalnego dokumentu nie przyniesie oczekiwanych efektów, tj. nie zagwarantuje, że zgromadzone zostaną wszystkie informacje niezbędne do systematycznego badania, czy realizowane są zadania przedszkola i osiągane cele wychowania przedszkolnego.
Procedura monitorowania realizacji podstawy programowej w przedszkolu w roku szkolnym 2017/2018
Od 1 września 2017 r. nauczyciele będą realizować nową podstawę programową, która diametralnie różni się od poprzedniej. W związku z tym na dyrektorze spoczywa obowiązek opracowania nowej procedury monitorowania. Skorzystaj ze wskazówek i dostosuj ją do nowych regulacji prawnych.
Tabela. Sześć elementów procedury monitorowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego
Element |
Komentarz |
Cel procedury |
Procedurę opracowuje się w celu określenia sposobu oraz narzędzi służących dokumentowania czynności podejmowanych w związku z nadzorem nad realizacją podstawy programowej wychowania przedszkolnego. |
Podstawa prawna |
Podstawę prawną dla opracowania procedury monitorowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego stanowią:
|
Zakres procedury |
W tym miejscu należy wskazać, kogo dotyczy procedura, tj. dyrektora przedszkola oraz nauczycieli. |
Przedmiot monitorowania |
Przedmiotem monitorowania realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego obejmuje się m.in.:
Szczegółowy zakres monitorowania określa dyrektor przedszkola, który może wskazać dodatkowe obszary badania, mogą być to np.:
|
Tryb postępowania |
W tym miejscu należy wskazać m.in.:
|
Załączniki |
Załączniki to dokumenty uzupełniające do procedury, niezbędne do realizowania czynności w niej określonych, czyli dokumenty sporządzane przez nauczycieli w celu umożliwienia dyrektorowi monitorowania realizowania przez nich podstawy programowej oraz narzędzia wykorzystywane do tego celu przez dyrektora. |
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.).
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356).
Zobacz także:
Tagi: oświata, nadzór pedagogiczny
