Zimowe zajęcia na świeżym powietrzu służą realizacji podstawy programowej

Data: 16-01-2017 r.

Jednym z celów wychowania przedszkolnego jest kształtowanie świadomości zdrowotnej i nawyku dbania o zdrowie u dzieci. Realizacja tych założeń nie jest możliwa bez zajęć na świeżym powietrzu – również zimą. Sprawdź, jak wykorzystać ten czas, aby osiągać efekty edukacyjne przewidziane w podstawie programowej.

Zgodnie z podstawą programową zabawy i gry ruchowe, zajęcia porządkowe, ogrodnicze, gospodarcze, badawcze oraz obserwacje przyrodnicze powinny odbywać się na zewnątrz budynku przedszkola w wymiarze co najmniej 1/5 przedszkolnego czasu (1/4 w przypadku dzieci młodszych). Zalecenie to dotyczy każdej pory roku, a więc także okresu zimowego.

Po pierwsze – cele edukacyjne

 

Zajęcia poza budynkiem przedszkola w okresie zimowym mają dużą wartość dla realizacji podstawy programowej, głównie w obszarach edukacji zdrowotnej i przyrodniczej, a także mogą stać się inspiracją twórczych i rozbudzających potencjał dzieci zabaw z innych zakresów.

Tabela: Działania umożliwiające osiąganie celów w wybranych obszarach

Edukacja zdrowotna i bezpieczeństwo

zachęcanie do uniwersalnych zabaw ruchowych – rozwijanie dużej motoryki

profilaktyka chorób – niszczenie wirusów, hartowanie organizmu

koncentracja przy poruszaniu się po niepewnej nawierzchni

rozpoznawanie różnych warunków pogodowych i podejmowanie rozsądnych decyzji w sprawie bezpiecznego wyjścia na zewnątrz

unikanie miejsc, gdzie zabawa może zagrażać zdrowiu

Edukacja przyrodnicza

obserwacja naturalnych zjawisk pogodowych – opadów śniegu, zlodowaceń, szadzi, szronu, zimnego wiatru, mrozu

rozpoznawanie oznaczeń pogodowych dotyczących zimy, poznawanie i porównywanie pór roku

poznawanie zwyczajów zwierząt w czasie zimowym

poznawanie śladów zwierząt pozostawionych na śniegu, poszukiwanie ich na spacerze w parku czy lesie

Edukacja artystyczna

lepienie ze śniegu – mała motoryka

tworzenie wycinanek – śnieżynek

tworzenie zimowych pejzaży, drzew, mapek pogodowych

słuchanie koncertu skrzypcowego „Zima” A. Vivaldiego, np. podczas odpoczynku

Edukacja językowa

czytanie książek o tematyce zimowej, tworzenie opowiadań za pomocą elementów kojarzących się z zimą

„wydeptywanie” liter czy różnych symboli na śniegu

poszukiwanie przymiotników – jaki jest śnieg, lód, jaka jest zima? Porównywanie – śnieg jest jak…?

Edukacja matematyczna

odróżnianie stron lewej i prawej przy zimowym ubiorze; dopasowywanie par – rękawiczki, narty, łyżwy

przeliczanie ptaków w karmniku, śladów na śniegu

Zabawy badawcze

obserwacja śniegu/lodu, np. w plastikowej misce, przyniesienie go do przedszkola, sprawdzenie, czy śnieg jest czysty, gdy topnieje, zapisywanie wyników badań wobec zmieniającej się temperatury otoczenia

obserwacja reakcji różnych cieczy na niską temperaturę poprzez wyniesienie ich w pojemnikach na zewnątrz

badanie właściwości śniegu – koloru, wagi, kształtu pod naciskiem, zapachu

poszukiwanie „zapachu zimy” – wąchanie olejków eterycznych

Po drugie – monitorowanie realizacji podstawy

Prawidłowa realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego wymaga stałego monitorowania. W związku z koniecznością weryfikowania, czy wszystkie obszary z podstawy programowej są systematycznie realizowane, w razie stwierdzenia, że realizacja któregoś jest zagrożona (nie był dotychczas realizowany lub zbyt rzadko), należy zlecić nauczycielowi dodatkowe uszczegółowienie planowania realizacji tych zagadnień.

Jeżeli w styczniu nauczyciel nadal nie zrealizował znaczącej części treści podstawy programowej, to jest to sygnał, że efektywność pracy nauczyciela jest niezadowalająca i realizacja podstawy programowej jest zagrożona. W takiej sytuacji konieczne jest wydanie zaleceń i kontrola ich realizacji.

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego została skonstruowana w taki sposób, aby możliwe było wykorzystywanie naturalnych okoliczności przyrody do wyjaśniania dzieciom zjawisk przyrodniczych i atmosferycznych. Zaniechanie spędzania czasu na zewnątrz w okresie zimy oznacza pozbawienie dzieci możliwości poszerzania wiedzy i rozwijania kompetencji. Z tego też powodu – jeżeli nauczyciele, również za namową rodziców, rezygnują z realizacji zaleceń związanych ze spędzaniem czasu poza budynkiem, należy uświadamiać im, że nie zdołają osiągnąć celów i efektów kształcenia.

Kinga Misiarczyk Wychowawca przedszkolny, nauczyciel rytmiki

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 39919 )
Array ( [docId] => 39919 )