Zmiany w ewaluacji wewnętrznej w szkołach i placówkach oświatowych

Data: 14-08-2013 r.

Od września roku szkolnego 2013/2014 zmieniają się zasady prowadzenia nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych. Mają one umożliwiać dostosowanie działań ewaluacyjnych do potrzeb konkretnych środowisk. Tym samym ewaluacja wewnętrzna będzie obejmować tylko istotne dla danej szkoły czy placówki zagadnienia.

 
 
Teraz ewaluację wewnętrzną będzie się przeprowadzać w odniesieniu do zagadnień uznanych w szkole lub placówce za istotne w jej działalności (§ 20 ust. 2). Zrezygnowano z przeprowadzania ewaluacji wewnętrznej w odniesieniu do wymagań rozporządzenia.   Od września 2013 roku autoewaluacja pozwoli na duży zakres autonomii w zakresie wyboru:
  • celów,
  • metod,
  • i form.
Tym samym wzrośnie jej ranga, ponieważ zajmować się będzie sprawami ważnymi wyłącznie dla szkoły lub placówki. Zatem czynności ewaluacyjne będą wynikać bezpośredni z ich potrzeb. Może się zdarzyć, że potrzeby szkoły zbiegną się z koniecznością odniesienia się do wymagania z rozporządzenia. Jednak w takiej sytuacji wybór będzie należał do konkretnego środowiska edukacyjnego. Nie będzie więc działaniem ze względu na oczekiwania zawarte w przepisach prawa.   Dotąd ewaluacja wewnętrzna przeprowadzana była w odniesieniu do wszystkich lub wybranych wymagań określonych w załączniku do rozporządzenia, albo do innych zagadnień uznanych w szkole lub placówce za istotne w je działalności.  



Wanda Pakulniewicz

ekspertka w dziedzinie prawa oświatowego,

wizytator w kuratorium oświaty

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 30160 )
Array ( [docId] => 30160 )