Edukacja dzieci w przedszkolu - efektywność czy liczba uczniów?

Data: 11-03-2022 r.

Przygotowywane przepisy o pomocy Ukrainie przewidują m.in. edukację dla dzieci. W przedszkolach i oddziałach przedszkolnych i szkołach publicznych musi się znaleźć dla nich miejsce - ale jak dużo? I gdzie w tym wszystkim efektywność nauki? I co na to nauczyciele? 

Na pytania te odpowiedzi nie znajdziemy w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli. Znajdziemy jedynie suche liczby. Weszło w życie 10 marca 2022 r.  Rozporządzenie jest jednorazowe i dotyczy roku szkolnego 2021/2022.

Liczba przedszkolaków

Oddziały przedszkola to grupa dzieci w zbliżonym wieku, dobrana ze względu na ich potrzeby, zainteresowania i uzdolnienia. Dotychczas oddział przedszkola nie mógł mieć więcej niż 25 dzieci. Od 10 marca zwiększono tę liczbę o 3 dzieci, które są obywatelami Ukrainy i znalazły się na terytorium Polski w związku z działaniami wojennymi. Takie samo powiększenie klas dotyczy oddziału przedszkolnego przy szkole podstawowej. 

Liczba uczniów w klasach I-III

Podstawowe przepisy zapewniały możliwość zorganizowania klasy z nie więcej niż z 25 uczniów. W związku z napływem dzieci z Ukrainy, limit ten został zwiększony o nie więcej niż 4 dzieci. 

Zwiększenie limitów, które już były zwiększone

Może się zdarzyć, że w klasach I-III pojawiła się konieczność przyjęcia dodatkowego ucznia. Dotyczy to sytuacji, gdy np. na skutek przeprowadzki uczeń zostaje przyjęty do szkoły, bo przeprowadza się do jej obwodu. Wówczas dyrektor może zwiększyć liczbę uczących się w tej klasie dzieci o 2 uczniów. Jeśli w związku z migracją dzieci z Ukrainy, do takiej klasy trzeba będzie przyjąć dodatkowe dzieci, Limit dzieci nie może przekroczyć 29 uczniów. 

Co na to nauczyciele? 

W rozmowach z nauczycielami powtarzają się pewne pytania i zastrzeżenia:

Jak zagwarantować tak dużej grupie możliwość skutecznej edukacji? Pytanie tym bardziej zasadne, bo - jak zaznaczają - raczej nie będą to dzieci na takim samym poziomie.  

Nawet jeśli dziecko z Ukrainy świetnie mówi po polsku, to mamy różnice programowe, inne przyzwyczajenie, nowe miejsce, traumy związane z wyjazdem. A przecież wiele dzieci nie mówi po polsku tak doskonale, więc dochodzi jeszcze bariera językowa. Niekiedy zbyt mała na tworzenie oddziałów przygotowawczych, ale zbyt duża na prowadzenie zajęć na takim poziomie jak dotychczas - powiedziała w prywatnej rozmowie nauczycielka z łódzkiej szkoły podstawowej, w której oddział przygotowawczy nie powstał. Doskonale rozumiemy, że dzieciom trzeba pomagać i warto dać im możliwość nauki. Ale nie mam pewności, czy droga poprzez pompowanie niejednokrotnie już bardzo licznych klas, szczególnie w przypadku edukacji tak małych dzieci, jest najodpowiedniejszym rozwiązaniem. - dodaje.

Ministerstwo uzasadnia, że proponowane rozwiązanie jest dedykowane właśnie takiemu szybkiemu wdrożeniu dzieci, w sytuacji gdy nie mógł powstać oddział przygotowawczy. 

Przepisy rozporządzenia obowiązują do 31 sierpnia 2022 r. 

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z  9 marca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli - dziennikustaw.gov.p
Ministerstwo Edukacji i Nauki - portal gov.pl

Oprac. red. 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 41379 )
Array ( [docId] => 41379 )