Godziny w oddziale przygotowawczym - jak zaplanować w arkuszu organizacyjnym

Autor: Wanda Pakulniewicz
Data: 08-04-2022 r.

Celem uczęszczania do oddziału przygotowawczego jest przygotowanie ucznia-cudzoziemca do „przejścia” do zwykłego oddziału szkilnego. Wyjaśniamy czy w arkuszu organizacyjnym należy zaplanować godziny ze wszystkich przedmiotów (w tym zajęcia z wychowawcą, edukacją dla bezpieczeństwa, religią itp.). Odpowiadamy czy 25 godzin na oddział przygotowawczy można rozdysponować wedle uznania z uwzględnieniem 6 godzin języka polskiego?

W oddziale przygotowawczym realizowane są programy nauczania z zakresu kształcenia ogólnego, czyli te, które realizowane są w „zwykłych” oddziałach (art. 55 ust. 5 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy). Wyjątek stanowią zajęcia z języka polskiego, bowiem w oddziale przygotowawczym w ramach tygodniowego wymiaru godzin prowadzi się naukę języka polskiego według programu nauczania opracowanego na podstawie ramowego programu kursów nauki języka polskiego dla cudzoziemców (zgodnie z rozporządzeniem MEN z 18 lutego 2011 r. w sprawie ramowego programu kursów nauki języka polskiego dla cudzoziemców).

Zajęcia z religii, etyki, wychowania do życia w rodzinie

 

W myśl rozporządzenia MEN z 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół – załącznik nr 1 (tabela) zajęcia z religii, etyki, wychowania do życia w rodzinie nie należą do zajęć obowiązkowych dla ucznia, ale szkoła ma obowiązek być „w gotowości” i zorganizować je, jeśli uczniowie będą zainteresowani. Doradztwo zawodowe przewidziane jest dla wszystkich uczniów.

Zajęcia z języka polskiego 6 godzin tygodniowo

Na realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych w oddziale przygotowawczym w szkole podstawowej przeznacza się w tygodniowym rozkładzie zajęć poniższą liczbę godzin w szkole podstawowej dla klas:

  • I-III – nie mniejszą niż 20 godzin tygodniowo,
  • IV-VI – nie mniejsza niż 23 godziny tygodniowo,
  • VII-VIII – nie mniejszą niż 25 godzin tygodniowo.

Przy czym zgodnie wg rozporządzeniem MEN z 10 marca 2022 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw na język polski należy przeznaczyć co najmniej 6 godzin tygodniowo (§ 16 ust. 5 rozporządzenia MEN z 23 sierpnia 2017 r.).

W oddziale przygotowawczym w szkole podstawowej dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych odpowiednio dla klas (§ 16 ust. 6 rozporządzenia):

  • I-III szkoły podstawowej,
  • IV-VI szkoły podstawowej,
  • VII i VIII szkoły podstawowej.

Można zminimalizować określone treści programowe

Przepis art. 55 ust. 5 ustawy o pomocy dla obywatelom Ukrainy stwarza możliwość dostosowania programu nauczania pod względem zakresu treści programowych stosownie do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów. Oznacza to, że można zminimalizować określone treści programowe z danego przedmiotu do niezbędnego minimum na rzecz innego przedmiotu, np. jeżeli uczniowie z oddziału przygotowawczego dobrze znają język angielski, to można zrezygnować z określonych treści programowych z tych zajęć, uwzględniając ich możliwości.

Aby zwiększyć efektywność kształcenia uczniów w oddziale przygotowawczym, do potrzeb i możliwości uczniów tego oddziału, należy dostosować  także metody i formy realizacji programów.

Uzupełnianie różnic programowych

Trzeba pamiętać, że zgodnie z art. 44f ust. 5 ustawy o systemie oświaty na klasyfikację końcową składają się:

  • roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, ustalone w klasie programowo najwyższej oraz
  • roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych w szkole danego typu, oraz
  • roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ustalona w klasie programowo najwyższej.

Aby uczeń – obcokrajowiec, który przybył do polskiej szkoły np. w kl. VII, mógł ukończyć szkołę podstawową, będzie musiał uzupełnić zajęcia z przyrody i techniki. Jeśli przybył w kl. VIII, to oprócz przyrody i techniki, także muzykę i plastykę. Szkoła powinna stworzyć uczniowi warunki uzupełnienia różnic programowych do końca etapu edukacyjnego (tu: do końca szkoły podstawowej, np. poprzez uczestniczenie w zajęciach z inną klasą, wyznaczenie materiału do „zaliczenia” na warunkach ustalonych przez nauczyciela przedmiotu) oraz określić sposób „rozliczenia się” z tych przedmiotów.

Wanda Pakulniewicz

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 41660 )
Array ( [docId] => 41660 )