W oddziale przygotowawczym realizowane są programy nauczania z zakresu kształcenia ogólnego, czyli te, które realizowane są w „zwykłych” oddziałach (art. 55 ust. 5 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy). Wyjątek stanowią zajęcia z języka polskiego, bowiem w oddziale przygotowawczym w ramach tygodniowego wymiaru godzin prowadzi się naukę języka polskiego według programu nauczania opracowanego na podstawie ramowego programu kursów nauki języka polskiego dla cudzoziemców (zgodnie z rozporządzeniem MEN z 18 lutego 2011 r. w sprawie ramowego programu kursów nauki języka polskiego dla cudzoziemców).
Godziny w oddziale przygotowawczym - jak zaplanować w arkuszu organizacyjnym
Celem uczęszczania do oddziału przygotowawczego jest przygotowanie ucznia-cudzoziemca do „przejścia” do zwykłego oddziału szkilnego. Wyjaśniamy czy w arkuszu organizacyjnym należy zaplanować godziny ze wszystkich przedmiotów (w tym zajęcia z wychowawcą, edukacją dla bezpieczeństwa, religią itp.). Odpowiadamy czy 25 godzin na oddział przygotowawczy można rozdysponować wedle uznania z uwzględnieniem 6 godzin języka polskiego?
Zajęcia z religii, etyki, wychowania do życia w rodzinie
W myśl rozporządzenia MEN z 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół – załącznik nr 1 (tabela) zajęcia z religii, etyki, wychowania do życia w rodzinie nie należą do zajęć obowiązkowych dla ucznia, ale szkoła ma obowiązek być „w gotowości” i zorganizować je, jeśli uczniowie będą zainteresowani. Doradztwo zawodowe przewidziane jest dla wszystkich uczniów.
Zajęcia z języka polskiego 6 godzin tygodniowo
Na realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych w oddziale przygotowawczym w szkole podstawowej przeznacza się w tygodniowym rozkładzie zajęć poniższą liczbę godzin w szkole podstawowej dla klas:
- I-III – nie mniejszą niż 20 godzin tygodniowo,
- IV-VI – nie mniejsza niż 23 godziny tygodniowo,
- VII-VIII – nie mniejszą niż 25 godzin tygodniowo.
Przy czym zgodnie wg rozporządzeniem MEN z 10 marca 2022 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw na język polski należy przeznaczyć co najmniej 6 godzin tygodniowo (§ 16 ust. 5 rozporządzenia MEN z 23 sierpnia 2017 r.).
W oddziale przygotowawczym w szkole podstawowej dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych odpowiednio dla klas (§ 16 ust. 6 rozporządzenia):
- I-III szkoły podstawowej,
- IV-VI szkoły podstawowej,
- VII i VIII szkoły podstawowej.
Można zminimalizować określone treści programowe
Przepis art. 55 ust. 5 ustawy o pomocy dla obywatelom Ukrainy stwarza możliwość dostosowania programu nauczania pod względem zakresu treści programowych stosownie do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów. Oznacza to, że można zminimalizować określone treści programowe z danego przedmiotu do niezbędnego minimum na rzecz innego przedmiotu, np. jeżeli uczniowie z oddziału przygotowawczego dobrze znają język angielski, to można zrezygnować z określonych treści programowych z tych zajęć, uwzględniając ich możliwości.
Aby zwiększyć efektywność kształcenia uczniów w oddziale przygotowawczym, do potrzeb i możliwości uczniów tego oddziału, należy dostosować także metody i formy realizacji programów.
Uzupełnianie różnic programowych
Trzeba pamiętać, że zgodnie z art. 44f ust. 5 ustawy o systemie oświaty na klasyfikację końcową składają się:
- roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, ustalone w klasie programowo najwyższej oraz
- roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych w szkole danego typu, oraz
- roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ustalona w klasie programowo najwyższej.
Aby uczeń – obcokrajowiec, który przybył do polskiej szkoły np. w kl. VII, mógł ukończyć szkołę podstawową, będzie musiał uzupełnić zajęcia z przyrody i techniki. Jeśli przybył w kl. VIII, to oprócz przyrody i techniki, także muzykę i plastykę. Szkoła powinna stworzyć uczniowi warunki uzupełnienia różnic programowych do końca etapu edukacyjnego (tu: do końca szkoły podstawowej, np. poprzez uczestniczenie w zajęciach z inną klasą, wyznaczenie materiału do „zaliczenia” na warunkach ustalonych przez nauczyciela przedmiotu) oraz określić sposób „rozliczenia się” z tych przedmiotów.
Zobacz także: Więcej na temat oddziałów przygotowawczych
- art. 55 ust. 5 ustawy z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. z 2022 r. poz. 583),
- art. 44f ust. 5 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1915 ze zm.),
- § 16 ust. 5 i 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz.U. z 2017 r. poz. 1283 ze zm.),
- rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 10 marca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz.U. z 2022 r. poz. 573).
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 lutego 2011 r. w sprawie ramowego programu kursów nauki języka polskiego dla cudzoziemców (Dz.U. z 2011 r. nr 61, poz. 306).
