Oddziały szkół i nowe zatrudnienia - co zmienia specustawa w oświacie?

Data: 15-03-2022 r.

W związku z podpisaną 12 marca ustawą o pomocy dla obywateli Ukrainy, szkoły muszą przygotować się na szukanie nauczycieli, aby wypełnić braki kadrowe. Do pracy mogą wrócić także osoby pobierający świadczenie kompensacyjne. 

Celem nowych przepisów ustawy o pomocy dla obywateli Ukrainy jest m.in. zapewnienie dzieciom z Ukrainy dostępu do edukacji. Możliwe jest otwieranie oddziałów przygotowawczych, a tam gdzie się to nie uda, minister w rozporządzeniu zwiększył liczbę dzieci w klasach. 

 

Nowe lokalizacje prowadzenia zajęć

Aby umożliwić kształcenie i wychowywanie dzieci została dopuszczona możliwość tworzenia innych lokalizacji prowadzenia zajęć. Oddziały, które powstaną w taki sposób, mają być podporządkowane szkołom lub przedszkolom. 

Takie rozwiązanie przewidziano również dla niepublicznych szkół i przedszkoli. Podmiot, który je prowadzi, będzie mógł otworzyć inną lokalizację prowadzenia zajęć po zawarciu porozumienia z jednostką samorządu terytorialnego, która jest organem rejestrującym dla tego podmiotu.

Ustawowe rozwiązania dotyczące kadry pedagogicznej

Biorąc pod uwagę liczbę przybywających do naszego kraju uchodźców, nie trudno wywnioskować, że kadry pedagogicznej może zacząć brakować. Na tę okazję specustawa ukraińska także przygotowała kilka rozwiązań, które mają obowiązywać w roku szkolnym 2021/2022. 

1) Większy wymiar godzin 

Nauczycielowi mogą być przydzielone godziny ponadwymiarowe, przekraczające limit wskazany w Karcie Nauczyciela. Warunkiem jest zgoda nauczyciela. Wymiar nadgodzin może przekraczać więc 1/2 tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin.  Dotyczy to placówek, w których utworzony został dodatkowy oddział do prowadzenia zajęć, o którym mowa wcześniej. 

2) Pomoc nauczyciela bez obywatelstwa polskiego

Pomoc nauczyciela została określona w art. 165 ust 8 Prawa oświatowego. Jej zadaniem jest pomaganie uczniom, których znajomość języka polskiego jest niewystarczająca do aktywnego udziału w zajęciach.
Po wejściu w życie specustawy pomocą nauczyciela może zostać także osoba, która nie posiada obywatelstwa polskiego. Musi jednak znać język polski.  Znajomość ta została określona, jako znajomość w mowie i piśmie pozwalająca na pomoc uczniowi, który nie zna języka polskiego albo zna nasz język na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki. Taki zapis otwiera drogę do zatrudniania osób z Ukrainy na stanowisku pomocy nauczyciela. 

3) Możliwość pracy nauczyciela pobierającego świadczenie kompensacyjne

To zupełnie nowe rozwiązanie. Dotychczas, pobierający takie świadczenie nauczyciel pozbawiał się wypłaty świadczenia kompensacyjnego. Było ono zawieszane. Nowe przepisy gwarantują, że jego świadczenie nadal będzie wypłacane, jeśli pedagog podejmie pracę na stanowisku pomocy nauczyciela jako osoba władająca językiem ukraińskim, a nawet jeśli zostanie nauczycielem w szkole, w której utworzono dodatkowy oddział dla dzieci z Ukrainy.  

Źródło:

Ustawa z 9 marca o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa - orka.sejm.gov.pl
Informacja  z dnia 12 marca 2022 r. o ustawie o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego kraju - prezydent.pl

Oprac. red. 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 41467 )
Array ( [docId] => 41467 )