Rekrutacja do przedszkola - obowiązują nowe regulacje pracy komisji rekrutacyjnej

Autor: Wysocka Marta
Data: 04-04-2017 r.

W podpisanym rozporządzeniu zachowanodotychczasowe rozwiązania dotyczące szczegółowego trybu pracy i zadań komisji rekrutacyjnej. W zakresie przepisówdotyczących składu komisji rekrutacyjnej, regulacje uzupełniono jednak o kwestie dotyczące składu komisji rekrutacyjnej powoływanej przez organ prowadzący nowo tworzone przedszkole, gdy dany organ prowadzący nie prowadzi innego przedszkola.

Nie uległa zmianie regulacja, zgodnie z którą prace komisji rekrutacyjnej są prowadzone, jeżeli w posiedzeniu komisji bierze udział co najmniej 2/3 osób wchodzących w skład komisji. Przy takim składzie komisji rekrutacyjnej prace mogą być prowadzone także w przypadku absencji któregoś z członków komisji spowodowanej np. chorobą – § 10 ust. 4 rozporządzenia MEN w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego.

W skład komisji wchodzi co najmniej 3 nauczycieli

Za powołanie komisji rekrutacyjnej oraz wyznaczenie przewodniczącego odpowiedzialny jest dyrektor przedszkola – art. 157 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe.

Powołując komisję rekrutacyjną dyrektor powinien typować tych pracowników pedagogicznych, którzy z racji swoich obowiązków zawodowych mogą zapewnić prawidłowe przeprowadzenie postępowania rekrutacyjnego.

W skład powołanej przez dyrektora przedszkola komisji rekrutacyjnej musi wchodzić:

  • co najmniej 3 nauczycieli tego przedszkola – w przypadku przedszkola,
  • co najmniej 3 nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu lub szkole podstawowej prowadzonych przez ten sam organ prowadzący – w przypadku innej formy wychowania przedszkolnego.

- § 9 ust. 1 i ust. 2rozporządzenia MEN w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego.

W sytuacji gdy liczba nauczycieli zatrudnionych w danym przedszkolu jest niewystarczająca do przeprowadzenia wszystkich etapów postępowania rekrutacyjnego, w tym postępowania uzupełniającego, z zachowaniem przewidzianego dla nauczycieli czasu pracy, należy uzupełnić skład komisji rekrutacyjnej. W takiej sytuacji skład komisji rekrutacyjnej może być uzupełniony o przedstawiciela lub przedstawicieli organu prowadzącego dane przedszkole lub inną formę wychowania przedszkolnego – przedstawicieli tych wyznacza wójt (burmistrz, prezydent miasta).

W przypadku nowo tworzonego przedszkola za przeprowadzenie rekrutacji odpowiada komisja rekrutacyjna powołana w innym przedszkolu prowadzonym przez ten sam organ w wyznaczonym przez niego składzie 3 nauczycieli, a w razie braku innego przedszkola - co najmniej 3 przedstawicieli organu prowadzącego - art. 159 ust. 1 i 2 ustawy prawo oświatowe.

Pięć głównych zadań komisji rekrutacyjnej

Do zadań komisji rekrutacyjnej należy w szczególności:

1) przeprowadzenie analizy formalnej wniosków o przyjęcie do przedszkola i sporządzenie listy kandydatów, zawierającej imiona i nazwiska kandydatów uszeregowane w kolejności alfabetycznej, w przypadku których zweryfikowano wniosek, w tym zweryfikowano spełnianie przez kandydata warunków lub kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym oraz postępowaniu uzupełniającym,

2)    zweryfikowanie okoliczności zawartych w oświadczeniach dołączonych przez rodziców/opiekunów do wniosku

3)    sporządzenie informacji o liczbie punktów przyznanych poszczególnym kandydatom po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego lub postępowania uzupełniającego;

4)    ustalenie i podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych,

5)    sporządzenie protokołu postępowania rekrutacyjnego.

- art. 157 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe i § 10 rozporządzenia MEN w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego.

Do obowiązków przewodniczącego komisji rekrutacyjnej należy:

  • udostępnienie członkom komisji wniosków o przyjęcie do przedszkola wraz z załączonymi przez rodziców dokumentami
  • ustalenie terminów posiedzeń komisji
  • prowadzenie posiedzeń komisji

Członkiem komisji nie może być rodzic kandydata ani dyrektor

Ze względu na konieczność zachowania pełnej bezstronności działania komisji rekrutacyjnej, w jej skład nie może wchodzić osoba,której dziecko uczestniczy w postępowaniu rekrutacyjnym przeprowadzanym do danego przedszkola. W razie powołania rodzica kandydata w skład komisji, dyrektor powinien dokonać zmiany personalnej – dotyczy to również przewodniczącego komisji rekrutacyjnej. Członkiem komisji nie może być także sam dyrektor przedszkola, ponieważ to do dyrektora wnoszone będą odwołania od decyzji komisji rekrutacyjnej - § 9 ust. 4 rozporządzenia MEN w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego.

Marta Wysocka

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 40206 )
Array ( [docId] => 40206 )