Prawo oświatowe wskazuje konsekwencje zaprzestania prowadzenia działalności przez szkołę lub placówkę oświatową. Okres określony w ustawie wynosi 3 miesiące. Jeśli przez okres dłuższy niż 3 miesiące placówka nie działa, zostaje wykreślona z ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Reguluje to przepis art. 169 ust. 1 pkt 5 Prawa oświatowego. Regulacja ta powinna być analizowana w związku z art. 168 ust. 4 pkt 3 Prawa oświatowego, który m.in nakazuje wskazanie adresu siedziby szkoły lub placówki oraz innych lokalizacji prowadzenia zajęć.
Skutki zaprzestania działalności szkoły niepublicznej
Zgodnie z prawem oświatowym, szkoła lub placówka, która zaprzestała działalności przez okres dłuższy niż trzy miesiące zostaje wykreślona z ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Jakie są tego konsekwencje?
Zobacz także: Wpis do ewidencji placówek niepublicznych – ze względu na siedzibę czy miejsce prowadzenia zajęć
Zaprzestanie zajęć
Ważne jest jednak ustalenie, czy faktycznie szkoła lub placówka zaprzestała działalności w określonym czasie. Na dobrą sprawę, jest to istota postępowania toczącego się na podstawie art. 169 ust. 1 pkt 5 Prawa oświatowego. Nie można stwierdzić, że szkoła zaprzestała działalności w przypadku, gdy organ nadzoru pedagogicznego stwierdził, że działalność szkoły była prowadzona, ale z naruszeniem przepisów - nie jest to tożsame z zaprzestaniem działalności. (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 21 listopada 2019 r. - sygn. SA/Wa 677/19).
Czy potrzebny jest wniosek do wykreślenia?
Naczelny Sąd Administracyjny orzekł w swoim niedawnym wyroku z maja 2022 r. że wykreślenie jest skutkiem faktycznego zaprzestania działalności szkoły lub placówki w określonym w ustawie terminie. Jednostka samorządu terytorialnego prowadząca ewidencję szkół i placówek niepublicznych ma wykreślić szkołę, która zaprzestała działalności przez okres dłuższy niż 3 miesiące. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, placówka traci status szkoły niepublicznej.
Ważne: Zaistnienie okoliczności wskazanych w ustawie jest wystarczającą przesłanką wykreślenia z ewidencji szkół i placówek niepublicznych.
Brak decyzji o wykreśleniu z ewidencji szkół i placówek niepublicznych, a tym bardziej brak wniosku szkoły o wykreślenie z tej ewidencji, nie może kształtować sytuacji prawnej określonej wprost przez ustawodawcę.
Zobacz także:
Zobacz także: Wszystkie ważne wydarzenia dla szkół i przedszkoli przedstawione w jednym miejscu.
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 maja 2022 r. - sygn. I GSK 1557/21 - opublikowany w Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych - orzeczenia.nsa.gov.pl
