Wpływ epidemii koronawirusa na oświatę – 4 scenariusze: co nas czeka?

Data: 30-03-2020 r.

Z powodu istniejącej pandemii nieoczekiwanie znaleźliśmy się w nowej rzeczywistości, której kształtu nikt nie przewidział. Obecnie wszyscy się zastanawiamy kiedy to się skończy i co ten koniec będzie oznaczał – czy powrót do tego, co było czy uczenie się żyć inaczej. Będzie to zależało od wielu czynników takich jak skuteczność prac naukowców, lekarzy i dyscypliny nas wszystkich w przestrzeganiu nakazów i zakazów.

Podobne pytania stawiamy sobie w odniesieniu do szkolnictwa – jakie mogą być scenariusze rozwoju sytuacji w polskich szkołach? Znamy już przepisy dotyczące kształcenia na odległość – teraz analizujemy poszczególne zapisy oraz rozwiewamy liczne wątpliwości, dotyczące pracy on-line. 

 

Co nas czeka - 4 scenariusze

W chwili obecnej wydaje się, że można rozważać cztery scenariusze:

1. Scenariusz pierwszy (chyba nadmiernie optymistyczny)

Nadchodzi 19 kwietnia 2020 r. – nie ma aktów prawnych wydłużających okres zamknięcia szkół.

Wówczas:

  • Wracamy do nauczania tradycyjnego w swoich placówkach począwszy od 13 kwietnia (poniedziałek).

  • Dokonujemy klasyfikacji uczniów klas maturalnych na tradycyjnych zasadach.

  • Przeprowadzamy egzaminy ósmoklasisty zgodnie z harmonogramem CKE.

  • Przeprowadzamy egzaminy maturalne zgodnie z harmonogramem CKE.

  • Realizujemy podstawę programową na terenie szkół.

  • Dokonujemy klasyfikacji uczniów na terenie szkół.

  • Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze kończą się 26 czerwca 2020 r.

2. Scenariusz drugi (nadal optymistyczny)

Czas zamknięcia szkół zostaje ponownie wydłużony, ale tylko o kilka tygodni, np. o miesiąc.

Wówczas:

  • Dokonujemy klasyfikacji uczniów klas maturalnych w nauczaniu zdalnym.

  • Egzaminy ósmoklasisty zostają przesunięte na późniejszy termin (np. na koniec maja) lub odwołane (rekrutacja do szkół ponadpodstawowych planowany jest na zasadach konkursu świadectw).

  • Egzaminy maturalne zostają przesunięte na późniejszy termin (np. o miesiąc).

  • Realizujemy podstawę programową na terenie szkół.

  • Dokonujemy klasyfikacji uczniów na terenie szkół.

  • Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze kończą się 26 czerwca 2020 r.

3. Scenariusz trzeci (mniej optymistyczny)

Czas zamknięcia szkół zostaje ponownie wydłużony, ale o okres dłuższy niż miesiąc.

Wówczas:

  • Dokonujemy klasyfikacji uczniów klas maturalnych w nauczaniu zdalnym.

  • Egzaminy ósmoklasisty zostają odwołane (rekrutacja do szkół ponadpodstawowych odbywa się na zasadach konkursu świadectw).

  • Egzaminy maturalne zostają przesunięte na późniejszy termin (np. na koniec czerwca).

  • Realizujemy podstawę programową zdalnie, aż do zakończenia okresu zamknięcia szkół, a później na terenie szkół.

  • Dokonujemy klasyfikacji uczniów na terenie szkół.

  • Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze zostaje przesunięte o okres wyznaczony przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

4. Scenariusz czwarty (pesymistyczny)

Czas zamknięcia szkół zostaje ponownie wydłużony, ale o okres dłuższy niż dwa miesiące.

Wówczas:

  • Dokonujemy klasyfikacji uczniów klas maturalnych w nauczaniu zdalnym.

  • Egzaminy ósmoklasisty zostają odwołane (rekrutacja do szkół ponadpodstawowych odbywa się na zasadach konkursu świadectw).

  • Egzaminy maturalne zostają przesunięte na późniejszy termin (np. o dwa miesiące).

  • Realizujemy podstawę programową zdalnie, aż do zakończenia okresu zamknięcia szkół.

  • Dokonujemy klasyfikacji uczniów zdalnie.

  • Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze kończą się 26 czerwca 2020 r.

WIĘCEJ W KWIETNIOWYM WYDANIU - SZCZEGÓŁOWA ANALIZA SYTUACJI »

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »
Array ( [docId] => 41130 )
Array ( [docId] => 41130 )