Prawdziwym wyzwaniem dla każdego dyrektora wobec nadchodzących zmian w systemie oświaty będzie skonstruowanie projektu arkusza organizacyjnego na kolejny rok szkolny. Na dzień oddawania niniejszej publikacji do druku przepisy dotyczące zasad i terminów przygotowywania projektu arkusza organizacyjnego na rok szkolny 2017/2018 nie weszły jeszcze w życie, dlatego skoncentrujmy się na kluczowych informacjach, które powinny się znaleźć w arkuszu.
Dokonując pierwszych ustaleń, sprawdźmy, które oddziały będą realizowały dotychczasową, a które nową podstawę programową, a konsekwencją tego będzie stosowanie odpowiedniego planu nauczania. W roku szkolnym 2017/2018 nowa podstawa programowa będzie stosowana w: przedszkolach, oddziałach przedszkolnych oraz innych formach wychowania przedszkolnego,
- w klasach I, IV i VII szkoły podstawowej,
- w szkołach podstawowych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym,
- w branżowych szkołach I stopnia,
- w szkołach specjalnych przysposabiających do pracy,
- w I semestrach szkół policealnych.
- W pozostałym zakresie stosować będziemy dotychczasową podstawę.
Niektórzy dyrektorzy jeszcze przed przystąpieniem do tworzenia arkusza będą musieli poczekać na decyzje związane z dalszym funkcjonowaniem szkoły. Dotyczy to głównie dyrektorów gimnazjów, gdyż już od 1 września 2017 r. możliwe będą różnorodne rozwiązania w zakresie funkcjonowania tych szkół. Dotychczasowe gimnazjum będzie można: przekształcić w ośmioletnią szkołę podstawową,
- włączyć do ośmioletniej szkoły podstawowej,
- przekształcić w trzyletnie liceum ogólnokształcące, przekształcić w czteroletnie technikum,
- włączyć do trzyletniego liceum ogólnokształcącego,
- włączyć do czteroletniego technikum,
- docelowo przekształcić w czteroletnie liceum ogólnokształcące,
- docelowo przekształcić w pięcioletnie technikum,
- docelowo włączyć do czteroletniego liceum ogólnokształcącego,
- docelowo włączyć do pięcioletniego technikum,
- docelowo przekształcić w branżową szkołę I stopnia,
- docelowo włączyć do branżowej szkoły I stopnia.
Każde z dostępnych rozwiązań niesie za sobą wiele obowiązków, konsultacji z organem prowadzącym, zmian w organizacji pracy, być może zmiany lokalizacji, zmian w statucie lub nowego statutu szkoły, zmian w prowadzonej w szkole dokumentacji. 31 marca 2017 r. to termin podjęcia uchwał przez samorządy o dostosowaniu sieci szkół do nowego ustroju szkolnego. W podjętych uchwałach dyrektorzy poznają odpowiedzi na pytania związane z powyższymi przekształceniami. Dopiero wówczas będą mogli dopracować projektu arkusza organizacyjnego i skierować go do dalszej procedury.