Rozwój e-Urzędu Skarbowego - automatyczne zaświadczenia

Data: 11-07-2022 r.

Resort finansów poinformował o nowych funkcjonalnościach elektronicznego urzędu skarbowego. Od teraz jego użytkownicy mogą już odbierać korespondencję przesłaną przez Krajową Administrację Skarbową. 

Korespondencja z KAS będzie dostępna bezpośrednio na koncie użytkowników. Aby z niej skorzystać, trzeba jednak wyrazić wcześniej zgodę na takie rozwiązanie. 

Dodatkowo, w e-Urzędzie Skarbowym mamy już możliwość złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia o dochodach, a kolejnym krokiem, zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów, dostępnym już niebawem, będzie możliwość składania wniosku o zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach. 

Ważne: Zaświadczenie o dochodach i zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach, o które wnioskujemy za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego, mają formę dokumentów elektronicznych i są dostarczane bezpośrednio na konto użytkownika e-Urzędu Skarbowego. 

Nowe możliwości za sprawą nowych przepisów

Dzięki regulacjom zawartym w ustawie z 8 czerwca 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu automatyzacji załatwiania niektórych spraw przez Krajową Administrację Skarbową - usługi cyfrowe mogą być szerzej wykorzystywane. Pozwalają one m.in. wprowadzić elektroniczne doręczenia, a także zautomatyzować wydawanie zaświadczeń. 

Coraz bardziej poszerza się katalog spraw, które mogą być załatwiane w ramach konta użytkownika e-Urzędu Skarbowego. To z kolei jest wielką oszczędnością czasu. 


Zobacz także: Zautomatyzowana KAS 

Wniosek o zaświadczenia

Aby otrzymać zaświadczenie, trzeba przede wszystkim złożyć wniosek w e-Urzędzie Skarbowym i koniecznie wyrazić zgodę na doręczanie elektroniczne, które odbywać się będzie za pośrednictwem konta w e-US. 

Ważne: Wybór elektronicznej formy składania wniosków wiąże się z tym, że podatnicy nie ponoszą kosztów opłaty skarbowej od wydanych im zaświadczeń. 

Brak kosztów opłaty skarbowej, to konsekwencja tego, że zaświadczenia są wydawane bez udziału pracowników Urzędu Skarbowego. Są wydawane automatycznie jako dokumenty elektroniczne. Zaświadczenia są podpisane pieczęcią szefa KAS, a podatnik po prostu może je pobrać. 

Jeśli natomiast zaświadczenia są wystawiane w trybie manualnym przez urząd, a jedynie dostarczane na konto użytkownika e-US, wówczas będą podpisane podpisem elektronicznym upoważnionej osoby. 

Dostępne zaświadczenia

Na tę chwilą można już korzystać z wielu funkcjonalności e-Urzędu Skarbowego. Automatycznie wydawane zaświadczenia, które można już uzyskać to:

a) zaświadczenia o wysokości dochodu podatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych (ZAS-DF);
b) zaświadczenia o wysokości przychodu, dochodu, podatku należnego oraz składek na ubezpieczenia wykazane w PIT (ZAS-DFU);
c) zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości (ZAS-W) - za kilkanaście dni. 

Dokument elektroniczny, czyli co? 

Zaświadczenie wydane w formie dokumentu elektronicznego to plik potwierdzający określone w nim informacje. Dokument w formie elektronicznej ma dokładnie taką samą moc prawną, jak wystawiany przez Urząd Skarbowy dokument papierowy. Inaczej przebiega jedynie weryfikacja podpisu, do której trzeba wykorzystać odpowiednie narzędzia. 

Ważne: Wydruk dokumentu elektronicznego nie będzie traktowany jako dokument. 

Źródło:

Informacja opublikowana na oficjalnym portalu Ministerstwa Finansów - portal gov.pl 

Oprac. red.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Najważniejsze zmiany w podatkach 2016 roku

pobierz

Imprezy integracyjne

pobierz

Zmiany w podatkach 2016

pobierz

Sprawdź, jak rozliczać VAT przy okresowym braku sprzedaży

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 41999 )
Array ( [docId] => 41999 )