Każdy kierowca zajmujący się zawodowo transportem drogowym lub firma transportowo-spedycyjna, musi stosować się do obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa. Prawo bardzo szczegółowo określa sprawy związane z maksymalnym czasem pracy kierowcy „TIR-a”, zaś wszystkie wymogi w tym zakresie opisane są w międzynarodowej umowie AETR, którą Polska podpisała w roku 1992.
Jednym z ważniejszych zapisów umowy AETR jest przepis mówiący o obowiązku korzystania z tachografów, które pozwalają na kontrolowanie każdego kierowcy pod względem przestrzegania obowiązujących w tym zakresie przepisów.
Tachograf, to urządzenie monitorujące pracę kierowcy w autobusach i pojazdach ciężarowych. Urządzenie to rejestruje czas pracy kierowcy, prędkość samochodu oraz m.in. łączną odległość, którą dany kierowca przemierzył w danym czasie. Dane rejestrowane przez tachograf musi kontrolować przewoźnik do którego należy pojazd, zaś kierowca, choć de facto musi sam obsługiwać to urządzenie, jest przez nie tak naprawdę cały czas kontrolowany.