Od 4 marca zmiana przepisów o czasie pracy kierowców zawodowych

Data: 05-03-2022 r.

Wydłużony czas pracy kierowców zawodowych zarówno dzienny jak i tygodniowy, przy jednoczesnym pogorszeniu warunków regularnego tygodniowego okresu odpoczynku - to zmiana warunków pracy kierowców zawodowych, która obowiązuje od 4 marca do 2 kwietnia 2022 r. 

Minister Infrastruktury opublikował obwieszczenie z 3 marca 2022 r. w sprawie tymczasowych odstępstw od stosowania przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, przerw i okresów odpoczynków kierowców. Zgodnie z jego zapisami - do 2 kwietnia będą obowiązywać nowe warunki pracy kierowców zawodowych

Przepisy dotyczące czasu pracy kierowców

 

Zasadniczo zasady te reguluje Rozporządzenie nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 382/85. 

Przepis art. 14 ust 2 wskazanego rozporządzenia pozwala w pilnych przypadkach i wyjątkowych okolicznościach na odstępstwa od wskazanych w nim zasad pracy kierowców. Nie mogą one jednak trwać dłużej niż 30 dni.  Z tego właśnie upoważnienia skorzystał Minister Infrastruktury wydając swoje obwieszczenie. Zmianę uzasadnił przede wszystkim sytuacją polityczną. Wielu pracowników firm transportowych pochodziło z Ukrainy i w obliczu wojny wróciło do swojej ojczyzny. Zaczęło brakować kierowców. Co więcej - nie wiadomo, czy dotychczasowi pracownicy wrócą do swoich obowiązków, a jeśli tak - to kiedy. Dlatego potrzebna była nowa regulacja. 

Jak zmieni się czas pracy kierowców i jego warunki odpoczynku w marcu?

W obwieszczeniu przewidziano kilka zmian. Przede wszystkim dotyczą one czasu pracy kierowcy i zasad jego odpoczynku. 

Dzienny czas prowadzenia pojazdu został wydłużony do 11 godzin. Zasady wskazane w rozporządzeniu mówią o 9 godzinach, ewentualnie dwa razy w tygodniu można ten czas wydłużyć do 10 godzin. Teraz może stać się zasadą aż 11 godzin. 

Zmienił się także tygodniowy czas prowadzenia pojazdu. W ciągu najbliższego miesiąca tygodniowy czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 60 godzin. W przypadku gdy mówimy o łącznym czasie prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni - nie może on przekroczyć 96 godzin. W przepisach obowiązujących standardowo ten czas wynosi odpowiednio 56 i 90 godzin. 

Trwająca nieprzerwanie przez 45 minut przerwa będzie teraz dostępna po 5,5 godzinach, a nie jak dotychczas po 4,5 godziny. 

Zmienią się także warunki odpoczynku. Od teraz kierowca będzie mógł wykorzystać regularny tygodniowy okres odpoczynku trwający 45 godzin w pojeździe. Warunkiem jest to, że pojazd ma miejsce do spania i znajduje się na postoju. Zasadniczo podczas takiego długiego odpoczynku pracodawca zobowiązany był zapewnić kierowcy zakwaterowanie w miejscu z odpowiednim zapleczem sanitarnym. 

Każde odstępstwo kierowca musi uzasadnić

Kierowcy, którzy korzystają z takich odstępstw będą musieli je uzasadniać. Proponowane jest wykorzystywanie starej techniki notowania takich wyjątkowych zdarzeń. Zwyczajowo mają zrobić własnoręczny komentarz na odwrocie tachografu analogowego, czy wydruku z tachografu cyfrowego. Taka informacja przyda się do kontroli stosowania przepisów.

Jakie będą konsekwencje zmian? 

Ministerstwo Infrastruktury zaznacza, że wprowadzona liberalizacja przepisów dotyczących czasu pracy kierowców i ich odpoczynku, nie może pogorszyć ich warunków pracy. To bardzo ciekawa konkluzja, bowiem zdaje się, że już sama ta zmiana pogarsza te warunki. 

Zaznacza również, że nie można dopuścić do pogorszenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Mamy więc przerzuconą odpowiedzialność na kierowcę, który z jednej strony może otrzymać nowe wytyczne od swojego pracodawcy - z drugiej nie powinien prowadzić kiedy jest zmęczony. A do tego jeszcze będzie odpoczywał na parkingu przez 45 godzin śpiąc w samochodzie.  I trudno oprzeć się wrażeniu, że nie przełoży się to na bezpieczeństwo samych kierowców i innych użytkowników dróg. 

źródło:
Obwieszczenie Ministra Infrastruktury z 3 marca 2022 r. w sprawie tymczasowych odstępstw od stosowania przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, przerw i okresów odpoczynków kierowców (M.P. z 2022 r., poz. 293)
Informacja Ministerstwa Infrastruktury z 4 marca 2022   - portal gov.pl
oprac. red.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 41351 )
Array ( [docId] => 41351 )