Próba likwidacji autostradowych wyścigów słoni

Data: 30-05-2023 r.

Ciężarówki na autostradach lub drogach ekspresowych będą mogły co do zasady wyprzedzić inny pojazd ciężarowy tylko, gdy droga będzie trzypasmowa. Rząd chce wyeliminować przyczynę zatorów na drodze, które tworzą się, gdy jeden samochód ciężarowy wyprzedza drugi, choć różnica ich prędkości jest tak naprawdę niewielka. W jaki sposób ma być to uregulowane? 

Zmiany dotyczące poruszania się samochodów ciężarowych na drogach w Polsce mają wynikać z nowych przepisów wprowadzonych do ustawy - Prawo o ruchu drogowym. Warto pamiętać, że te nowości dotyczą jedynie kierujących:

 

a) pojazdami kategorii N2 i N3 określonych w art. 4 ust. 1 lit b rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów a także w załączniku nr 2 do ustawy
b) a także zespołem pojazdów o długości ponad 7 metrów.

Zgodnie z proponowanymi zmianami, kierujący wskazanymi pojazdami na autostradzie lub drodze ekspresowej jest obowiązany korzystać jedynie z dwóch pasów ruchu przeznaczonych dla danego kierunku, które znajdują się najbliżej prawej krawędzi jezdni, jeśli autostrada lub droga ekspresowa ma trzy takie pasy. 

Dodatkowo wprost ma zostać wprowadzony zakaz wyprzedzania poprzez dodanie ust. 13 i 14 w artykule 24 ustawy - Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z nowymi ustępami, wprowadza się zakaz wyprzedzania pojazdu samochodowego na autostradzie i drodze ekspresowej o wyłączenie dwóch pasach ruchu przeznaczonych dla danego kierunku ruchu, chyba że pojazd ten porusza się z prędkością znacznie mniejszą od dopuszczalnej dla pojazdów kategorii N2 lub N3 obowiązującej na danej drodze.

Wspomniany zakaz nie dotyczy jednak wyprzedzania pojazdów wykonujących:
a) prace porządkowe
b) prace remontowe
c) prace modernizacyjne
- jeśli korzystają one z żółtych sygnałów błyskowych. 

Wiceminister infrastruktury komentując przyjęte przez Sejm przepisy zauważa, że kierowcy samochodów ciężarowych często rozpoczynają manewr wyprzedzania, choć ich prędkość jest tylko niewiele większa niż prędkość samochodu wyprzedzanego. Cały manewr zajmuje sporo czasu, a to na autostradzie czy drodze ekspresowej jest przyczyną zatoru. Dozwolona prędkość dla takich pojazdów to 80 km/h podczas gdy samochód osobowy może poruszać się z prędkością 120 km/h czy 140 km/h na autostradzie. Zdaniem wiceministra wprowadzony zakaz wyprzedzania przyczyni się do większego bezpieczeństwa na drogach. 

Sami kierowcy mają jednak mieszane uczucia. Z jednej strony wprowadzony w przepisach zapis, zgodnie z którym można wyprzedzić inny pojazd ciężarowy, jeśli porusza się z prędkością "znacznie mniejszą od dopuszczalnej" - pojęcie to jest bardzo nieostre, a jego interpretacja może być różna. Dla niektórych znacznie mniejsza prędkość to będzie 70 km/h dla innych 50 km/h przy ograniczeniu do 80 km/h. Łatwo wyobrazić sobie spory na tym gruncie. 

Źródło:

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw wraz z uzasadnieniem opublikowany w wykazie Prac Sejmu na oficjalnej stronie Sejmu RP - portal sejm.gov.pl

Oprac. red.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 43023 )
Array ( [docId] => 43023 )