Projekt rozporządzenia jest odpowiedzią na maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym. Zostały one określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z 20 czerwca 2019 r.
Dodatkowe tony dla paliw alternatywnych
Nowe przepisy zakładają zwiększenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdów, które są zasilane paliwami alternatywnymi. Jeśli do tego będą jeszcze bezemisyjne - mogą zyskać nawet 2 tony. Podstawą będą dokumenty producenta, więc nie ma miejsca na późniejsze przeróbki samochodów.
Pojazd bezemisyjny
Rozporządzenie zawiera dotąd nieznane definicje pojazdu bezemisyjnego i bezemisyjnego pojazdu ciężkiego.
Bezemisyjny pojazd ciężki to pojazd ciężki, w którym nie ma silnika spalinowego wewnętrznego spalania w ogóle, a jeśli ma to emisje z niego nie przekraczają 1 g CO2/kWh lub nie przekraczają 1 g CO2/km. Są to pojazdy zasilane wodorem albo pojazdy elektryczne.
Pojazdem bezemisyjnym jest z kolei taki bezemisyjny pojazd ciężki (o którym mowa powyżej), który został zarejestrowany na podstawie świadectwa zgodności WE albo świadectwa zgodności z oświadczeniem zawierającym dane o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu, dopuszczenia jednostkowego pojazdu, decyzji o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo świadectwa dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu - jeśli takie są wymagane. Przepis rozporządzenia zawiera odesłanie do art. 72 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym, w którym właśnie znajduje się wykaz wskazanych dokumentów.
Większa masa dla paliw alternatywnych
Zastosowanie paliwa alternatywnego wiąże się z możliwością zwiększenia dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów o 1 tonę. W przypadku pojazdów bezemisyjnych i zespołu pojazdów bezemisyjnych swoistą nagrodą jest możliwość zwiększenia masy nawet o 2 tony.
Dotychczasowe przepisy pozwalały zwiększyć dopuszczalną masę całkowitą jedynie w przypadku pojazdu - a nie całego zestawu. W przypadku zespołu pojazdów dotyczyło to więc jedynie ciągnika siodłowego. A to ograniczało potencjał ładowności zespołu pojazdów.
Projektowane regulacje pozwalają zwiększyć dopuszczalną masę całkowitą zespołu pojazdów. Jeśli wykorzystywane jest paliwo alternatywne - DMC może być powiększona o 1 tonę, jeśli pojazd jest bezemisyjny - o 2 tony. Dodatkowa masa jest ustalana na podstawie dokumentacji producenta pojazdu, przedstawianej w momencie homologacji.
Ważne: Zwiększenie DMC będzie dotyczyło jedynie pojazdów już wyprodukowanych z instalacją pozwalającą na wykorzystywanie paliwa alternatywnego.
Samo rozporządzenie w większości przypadków odsyła do regulacji europejskich. Jest tak chociażby w przepisie określającym zakres tylnego wychylenia czy możliwości zamontowania z tyłu pojazdu urządzeń aerodynamicznych. Jego celem jest dostosowanie właśnie do regulacji europejskich dotyczących wielkości pojazdów, zespołów pojazdów i warunków, którym muszą odpowiadać.
Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia wraz z uzasadnieniem - legislacja.rcl.gov.pl
