Kierowca w tranzycie i przejeździe dwustronnym nie jest delegowany

Data: 11-04-2022 r.

Kolejny element pakietu mobilności prezentuje Kancelaria Prezesa Rady Ministrów w nowym projekcie ustawy. Dotyczy ona delegowania kierowców w transporcie drogowym. Zgodnie z brzmieniem nowych przepisów - kierowca w tranzycie nie jest kierowcą delegowanym. Podobnie w przypadku przejazdu dwustronnego. 

Projekt ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym zapowiedziała kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Potrzeba nowych regulacji wynika przede wszystkim z konieczności dostosowania polskich przepisów do regulacji unijnych. Dotychczas ta materia nie była uregulowana. Delegowanie kierowców było postrzegane przez pryzmat pokrewnych przepisów dotyczących delegowania pracowników w ramach świadczenia usług. Jednak nie uwzględniały one specyfiki pracy kierowców, przebywających w nieustannej podróży. 


Zobacz także: Przewodnik: Wytyczne delegowania kierowców międzynarodowych

Delegowanie kierowców w transporcie drogowym

Nowa ustawa ma określać zasady delegowania kierowców pracujących w transporcie drogowym, ale także kontrolę przestrzegania zasad dotyczących tych delegacji. Dotyczy to również kontroli przeprowadzanych w ramach kontroli drogowych oraz kontroli Państwowej Inspekcji Pracy. Projekt wskazuje również na zakres współpracy nie tylko między tymi instytucjami w zakresie omawianej kontroli, lecz także współpracy z innymi państwami członkowskimi. Nowe przepisy zajmują się zasadami nakładania i egzekwowania kar administracyjnych wobec przewoźników delegujących kierowców do Polski oraz polskich przewoźników delegujących kierowców za granicę. 


Zobacz także: Gdzie znaleźć wysokość wynagrodzenia kierowców do delegowania?

Wyłączenia

Podobnie jak regulacje europejskie, także nowa ustawa zawiera szereg wyłączeń. Nie będzie stosowana w przypadku delegowania kierowców na terytorium Polski i analogicznie kierowców z terytorium Polski, jeżeli pracodawca będzie delegował swojego pracownika - kierowcę, ale do pracy w oddziale lub przedsiębiorstwie należącym do grupy przedsiębiorstw do której należy także pracodawca. 

Nowe przepisy nie będą miały zastosowania również do delegowania pracowników przez agencje pracy tymczasowej lub agencje zajmujące się wynajmem personelu, które skierowały do pracy u konkretnego użytkownika w naszym kraju. 

Delegowanie kierowców nieobjętych przepisami nowej ustawy dotyczy także pracowników z państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu.


Zobacz także: Jak rozliczyć delegowanie i diety kierowców międzynarodowych?

Tranzyt i przejazd dwustronny

Wyłączenia stosowania przepisów dotyczą nie tylko samych kierowców i podmiotów, które dokonują delegowania, lecz także określonego rodzaju transportu. 

Ważne: Nie będzie delegowany na terytorium Polski kierowca wykonujący przejazd tranzytem.


Zobacz także: Transport przez kilka krajów: delegowanie, tranzyt czy przejazd dwustronny?

Drugie wyłączenie dotyczy przewozu dwustronnego rzeczy lub osób. Nawet jeśli podczas przewozu dwustronnego kierowca będzie jeden raz wykonywał załadunek bądź rozładunek na terenie Polski, innego państwa członkowskiego, a nawet państwa trzeciego, to i tak nie będzie w delegacji - chyba, że załadunek bądź rozładunek odbywa się na terenie tego samego państwa.


Zobacz także: Czy pakiet mobilności odnosi się do przewozu osób?

Ostatnie wyłączenie dotyczy przewozu dwustronnego, który rozpoczyna się w państwie będącym siedzibą przedsiębiorcy i nie wykonywano żadnych rozładunków ani załadunków po drodze - to w drodze powrotnej do państwa siedziby można wykonać czynność załadunku bądź rozładunku dwukrotnie. Jednak nie może to nastąpić dwa razy w tym samym państwie. 

W przypadku przewozów dwustronnych osób, nie będą podlegały przepisom nowej ustawy te z nich, które jeden raz zabierają lub jeden raz wysadzają pasażerów na terenie państwa członkowskiego, w tym Polski lub państwa trzeciego przez które przejeżdża. Przewóz osób nie może się jednak odbywać na terenie tego samego państwa. Podobnie z przewozem powrotnym. 

Kierowca nie jest w delegacji, jeśli wykonuje przewóz kombinowany w początkowym lub końcowym odcinku transportu - pod warunkiem, że ten odcinek składa się z przewozów dwustronnych rzeczy. 

Choć nowe przepisy ustawy nie odnoszą się do tych kierowców, to nie ma również potrzeby pełnego stosowania wobec nich przepisów ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług. 

Kontrola

Zagraniczny przewoźnik będzie musiał zgłosić delegowanie na terytorium Polski swojego kierowcy. Ostatecznym terminem jest rozpoczęcie delegowania, a systemem odpowiednim do wykonania zgłoszenia jest system interfejsu publicznego połączonego z systemem wymiany informacji na rynku wewnętrznym. Kontrola przestrzegania zasad delegowania może się odbywać na podstamentów papierowych lub elektronicznych, które przewoźnik musi zapewnić swoim kierowcom. O tej kontroli - jak już wcześniej wspomniałam - także mowa w nowych przepisach. 

Do przeprowadzenia kontroli są uprawnione: Inspekcja Transportu Drogowego, a w zakresie przestrzegania zasad delegowania pracowników - Państwowa Inspekcja Pracy, która będzie kontrolować warunki zatrudnienia delegowanych na terytorium Polski kierowców oraz włączona zostanie do kontroli w przypadku gdy kierowca nie okaże kopii zgłoszenia delegowania. 


Zobacz także: Zmiany w kontrolach ITD związane z pakietem mobilności – nowe uprawnienia inspektorów i obowiązki kierowców

***

Projektowana ustawa jest elementem wdrożenia przepisów unijnych z zakresu pakietu mobilności. 


Zobacz także: Odpowiedzi na 17 pytań o pakiet mobilności

Źródło:

Informacja umieszczona na oficjalnym portalu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów - portal gov.pl

Oprac. red.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 41616 )
Array ( [docId] => 41616 )