Nowe regulacje z Wielkiej Brytanii od 1 kwietnia

Data: 03-04-2023 r.

Od 1 kwietnia nie obowiązują już przepisy towarzyszące okresowi przejściowym, który władze Wielkiej Brytanii wprowadziły na wniosek strony polskiej. Służby kontrolne będą zatem sankcjonowały przewoźników drogowych z UE za niedostosowanie się do nowych regulacji. 

Wielka Brytania wprowadziła nowe przepisy 24 grudnia 2022 r.które zmieniły zasady dostępu do brytyjskiego rynku przewozów drogowych w odniesieniu do przewoźników z Unii Europejskiej. Wynika to z wprowadzonego rozporządzenia Ministra Transportu Zjednoczonego Królestwa nr 126/2022 "The Drivers’ Hours, Tachographs, International Road Haulage and Licensing of Operators (Amendment) Regulations 2022" z 26 listopada 2022 r.

Jednak na wniosek Polski, do dnia 1 kwietnia nie były one stosowane, ze względu na wprowadzenie tzw. okresu przejściowego dla przewoźników drogowych z Unii Europejskiej. Po jego zakończeniu, służby kontrolne DVSA (Driver & Vehicle Standards Agency)po stwierdzeniu określonego naruszenia przepisów mogą nałożyć na przewoźnika karę pieniężna w wysokość 300 funtów, a także wydać zakaz wykonywania przewozów danym pojazdem, czy nawet wydać nakaz opuszczenia terytorium Wielkiej Brytanii przez najbliższe przejście graniczne. 

Naruszenia o których mowa dotyczą:
a) przewozów kabotażowych po wjeździe bez ładunku na terytorium Wielkiej Brytanii
b) niektórych rodzajów transportu kombinowanego
c) przewozów w relacji pomiędzy państwami trzecimi a Wielką Brytanią w przypadku braku zezwolenia EKMT na wykonywanie takich przewozów. 

ad. a) 

Zakaz obejmuje wykonywanie przez przewoźników z UE jednej operacji przewozu kabotażowego po wjeździe bez ładunku do UK. Nadal jednak będą mieli możliwość wykonać na terenie Wielkiej Brytanii dwóch przewozów kabotażowych w ciągu 7 dni po dostarczeniu ładunku w ruchu międzynarodowym. 

ad. b) 

Zakaz wykonywania operacji transportu kombinowanego czyli niektórych rodzajów transportu intermodalnego, gdy towary są przewożone w tej samej jednostce ładunkowej lub w tym samym pojeździe, przy użyciu dwóch lub więcej rodzajów transportu. Przewoźnicy z Unii Europejskiej nadal mogą wykonywać przewozu do i z Wielkiej Brytanii w całości tym samym pojazdem bądź też zespołem pojazdów. Niedozwolone będzie dostarczanie bądź odbieranie pojazdami ciężarowymi naczep, przyczep z bądź do portów lub terminali wykonując przewóz na terenie Wielkiej Brytanii. 

ad. c)  

Przewozu między Wielką Brytanią a krajami trzecimi wykonywane przez unijnych przewoźników mogą być wykonywane jedynie na podstawie zezwoleń EKMT. Dotychczas wystarczała jedynie licencja wspólnotowa. Takie same zasady dotyczą przewozów z Wielkiej 

Brytanii do Szwajcarii, Norwegii, Islandii i Liechtensteinu oraz odwrotnie. 

Źródło:

Informacja opublikowana na oficjalnej stronie Ministerstwa Infrastruktury - portal gov.pl

Oprac. red.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 42818 )
Array ( [docId] => 42818 )