Transport na "lewym" paliwie - zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Autor: Krzysztof Piórkowski
Data: 05-10-2022 r.

W przypadku stwierdzenia, że ciężarówka jedzie na „lewym” paliwie, pojazd będzie kierowany na dodatkowe badanie techniczne, a jego dowód rejestracyjny zostanie zatrzymywany. Takie karanie kierowców jeżdżących na nielegalnym paliwie zaproponowało Ministerstwo Finansów w nowelizacji kodeksu karnego skarbowego.

Planowana zmiana ma doprowadzić do poszerzenia katalogu obligatoryjnych przesłanek do kierowania pojazdów na badanie techniczne. Przesłanką tą będzie „stwierdzenie użycia do celów napędowych pojazdu paliwa, w którym znajduje się znacznik przeznaczony do znakowania olejów opałowych lub olejów napędowych przeznaczonych na cele opałowe albo do celów żeglugi”.

 

Ministerstwo Finansów uzasadnia nowelizację nieskutecznością dotychczasowych przepisów, które nie stanowią dla sprawców tego typu naruszeń wystarczającego czynnika odstraszającego. Tymczasem użycie paliw opałowych albo do celów żeglugi niezgodnie z przeznaczeniem może wpłynąć negatywnie na stan techniczny pojazdu oraz wymagania ochrony środowiska.

Stacja kontroli nie ma możliwości zbadania składu paliwa

Problem w tym, że stacje kontroli pojazdów nie mają technicznych możliwości, by zweryfikować, jakie paliwo zostało użyte. Diagności nie są też uprawnieni do pobierania próbek paliwa. Nawet gdyby uznać, że to nie diagnosta ale funkcjonariusz KAS lub inspektor ITD stwierdzi użycie w pojeździe „lewego” paliwa, to diagnosta i tak nie będzie w stanie ustalić, czy użycie takiego paliwa wpływa na środowisko dużo gorzej niż użycie normalnego oleju napędowego. Więc po co kierować pojazdy na „dodatkowe badania”?

Zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Jak wiadomo podczas badania technicznego pojazdów napędzanych olejem napędowym dokonuje się pomiaru zadymienia za pomocą dymomierza. Urządzenie to nie pozwala jednak na wykrycie rodzaju paliwa w pojeździe. Tym samym diagnosta nie będzie mógł przy użyciu tego urządzenia stwierdzić, czy użyto paliwa z dodanym znacznikiem przeznaczonym do znakowania olejów opałowych lub olejów napędowych przeznaczonych na cele opałowe albo do celów żeglugi.

Ważne: Nie będzie różnicy w pomiarach pomiędzy paliwem zwykłym a tym ze znacznikiem.

Skoro stacje kontroli pojazdów nie mają technicznych możliwości zweryfikowania, czy w danym pojeździe użyto nielegalnego paliwa, to także zatrzymywanie dowodu rejestracyjnego będzie bezzasadne.

Podkreślić trzeba, że cały czas mówimy o projekcie, który nie trafił jeszcze pod obrady Sejmu. Będziemy informowali o dalszych pracach nad walką z szarą strefą paliw.

Etap legislacyjny: ustawa o zmianie ustawy – Kodeks karny skarbowy oraz niektórych innych ustaw – przed pierwszym czytaniem w sejmie.

Krzysztof Piórkowski, prawnik, specjalista z zakresu transportu drogowego

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Obsługa tachografu

pobierz

Dokumentacja kadrowa kierowcy

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Niemiecka płaca minimalna

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 42245 )
Array ( [docId] => 42245 )