Elektroniczne otwarcie ofert – awaria systemu i miejsce składania ofert

Autor: Agata Hryc-Ląd
Data: 29-07-2022 r.

W obrębie otwarcia ofert ustawa Prawo zamówień publicznych zawiera pewne praktyczne rozwiązania, które wprowadzono do jej regulacji z uwagi na problemy zamawiających i wykonawców. Zawarto je w art. 222 ustawy, który reguluje m.in. sytuacje awarii systemu, za pomocą którego otwiera się oferty.

Zgodnie z art. 222 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych jeżeli otwarcie ofert następuje przy użyciu systemu teleinformatycznego, w przypadku awarii tego systemu, która powoduje brak możliwości otwarcia ofert w terminie określonym przez zamawiającego, otwarcie ofert następuje niezwłocznie po usunięciu awarii. Rozwiązanie to pozwala zachować ważność wielu postępowań, które wcześniej podlegały unieważnieniu, ze względu na brak technicznych możliwości otwarcia złożonych ofert, związanych z awariami systemu.

Ważne: Zamawiający ma obowiązek udostępnić na stronie internetowej prowadzonego postępowania informacje o kwocie, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Musi to zrobić najpóźniej przed otwarciem ofert.

„Zastąpienie określenia »miejsce składania ofert« przez »sposób składania ofert« związane jest z elektronizacją zamówień publicznych. Zgodnie z art. 61 ust. 1 ustawy Pzp komunikacja w postępowaniu o udzielenie zamówienia i w konkursie, w tym składanie ofert, wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub konkursie, wymiana informacji oraz przekazywanie dokumentów lub oświadczeń między zamawiającym a wykonawcą, z uwzględnieniem wyjątków określonych w ustawie, odbywa się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Dotyczy to zarówno zamówień o wartości powyżej, jak i poniżej progów unijnych. Oferty nie będą mogły być zatem składane w miejscu rozumianym jako fizyczna siedziba zamawiającego. Określając sposób składania ofert, zamawiający powinien zatem określić środek komunikacji elektronicznej za pomocą którego możliwe jest złożenie oferty, a także inne informacje, jak np. sposób szyfrowania oferty, dodawania załączników do oferty itp.

WAŻNE: Teraz o takich newsach możesz dowiadywać się jako pierwszy! Jak? Pobierz darmową aplikację „Twój asystent” i od dziś bądź zawsze na bieżąco! Więcej dowiesz się TUTAJ >> https://twojasystent.pl/

Agata Hryc-Ląd

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak wygrywać przetargi

pobierz

Opis przedmiotu zamówienia

pobierz

5 najważniejszych zmian w nowelizacji Prawa zamówień publicznych

pobierz

Jak stosować nowe przepisy Prawa zamówień publicznych?

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 42148 )
Array ( [docId] => 42148 )