Kredytówka często okazuje się niezbędna, jeśli będąc na zagranicznych wakacjach chcemy wynająć samochód lub pokój hotelowy. Ale największą zaletą jej posiadania jest możliwość odzyskania pieniędzy za wycieczkę, która nie doszła do skutku na przykład z powodu bankructwa touroperatora.
Chargeback na ratunek przy upadku biura podróży
Fala upadków biur podróży w ostatnim sezonie dotknęła tysiące osób, pozbawiając je wypoczynku i pieniędzy. Na odszkodowanie lub zwrot kosztów czekać trzeba co najmniej rok, ale postępowanie sądowe nie daje gwarancji, że turysta odzyska chociaż ułamek wpłaconej kwoty. Sytuacja klienta biura-bankruta ulega jednak zasadniczej zmianie, jeśli zapłacił za wycieczkę kartą płatniczą, zarówno kredytową jak i debetową. Wówczas w razie złamania warunków umowy, na przykład konieczności odwołania wyjazdu z powodu upadłości, możemy skorzystać z funkcji chargeback, czyli obciążenia zwrotnego.
Chargeback zobowiązuje bank do zwrotu wartości transakcji, pozostawiając w jego gestii również konieczność odzyskania pieniędzy od bankruta Podstawą do zastosowanie chargebacku jest niewywiązanie się z umowy, rozumiane jako niezrealizowanie zakupu lub usługi – w tym wypadku zagranicznego wyjazdu.
Strzeż się gotówki
Dlaczego tak się dzieje? Wszystkie płatności wykonywane kartą są odwracalne, a zwrotu pieniędzy możemy dochodzić również w wypadku pomyłek na znacznie mniejszą kwotę. W przypadku biur podróży zapłata gotówką oznacza, że w razie upadłości wszystkie pieniądze na jego kontach automatycznie zajmują wierzyciele. Funkcja chargeback umożliwia uniknięcie przykrej niespodzianki i daje nadzieję na odzyskanie środków. Co ważniejsze, w przypadku typowej procedury obciążenia zwrotnego, to sprzedawca musi udowodnić, że wywiązał się z umowy zawartej z klientem. W sytuacji upadłości bura podróży sprawa jest jasna, ponieważ usługa nie mogła zostać wykonana.
Sceptyczne banki
Wszczynając procedurę zwrotu musimy jednak być stanowczy i uzbroić
się w cierpliwość. Bank z pewnością przedstawi zastrzeżenia i będzie
chciał nas zniechęcić, ponieważ upowszechnienie korzystania z usługi
chargeback nie leży w jego interesie. Jeśli jednak przedstawimy
wszystkie wymagane dokumenty, a tym dowód przeprowadzenia transakcji
kartą, bank nie ma wyjścia i musi zwrócić nam pieniądze.