Jak odzyskać należności od dłużnika

Kategoria: Finanse w firmie
Data: 25-12-2012 r.

Problem ze ściągalnością płatności od kontrahentów staje się prawdziwą zmorą firm. Jak rozmawiać z dłużnikiem, by wilk był syty i owca cała

Aktualne dane wywiadowni gospodarczych dowodzą, że w naszym kraju rośnie liczba zgłoszeń przeterminowanych płatności w większości branż.Według analityków Coface Poland, w trzecim kwartale br. była ona niemal o 40 proc. wyższa, niż rok temu. Największe przeterminowania Coface Poland zanotował w branży budowlanej, branżach powiązanych w budownictwem (stalowa, elektrotechniczna, meblowa), a także w hurcie FMCG.

Z kolei informacje podawane przez Euler Hermes wskazują, że do końca tego roku liczba upadających firm może wzrosnąć do 850, a w 2013 roku przekroczyć 900. W oficjalnych źródłach sądowych, na które powołuje się EH, miano w ciągu pierwszych trzech kwartałów tego roku opublikować ogłoszenia o upadłości 681 polskich firm, tj. o 19 proc. więcej, niż w tym samym okresie 2011 roku. Pierwsza dziesiątka upadłości, to firmy reprezentujące sektor budownictwa, przemysł stalowy oraz branżę mięsną.

Powyższe informacje pokazują, jak wiele firm w Polsce musi mieć obecnie problemy ze ściąganiem należności od dłużników. Co mogą zrobić przedsiębiorcy, zanim skorzystają z dostępnych narzędzi, służących odzyskiwaniu firmowych pieniędzy czy z oferty przedsiębiorstw świadczących np. usługi windykacyjne czy faktoring?

Stanowczość, to podstawa

Jeśli dłużnik skutecznie unika kontaktu przez dłuższy czas, należy postępować tak, jak gdyby wyraźnie stwierdził, że nie dokona spłaty należności dobrowolnie. Jeżeli jednak uda się wreszcie nawiązać z nim kontakt, należy dłużnikowi uświadomić, że stosując dalsze uniki, nie poprawia swojej sytuacji – procedura windykacyjna biegnie niezależnie od tego.

Poniżej znajduje się przykład możliwej rozmowy wierzyciela z dłużnikiem. Warto zwrócić uwagę, jak wiele zależy od stanowczości:

(W - Wierzyciel, D – Dłużnik)

W: Ostatnio umawialiśmy się na termin spłaty części zaległości i mój telefon w sytuacji, gdyby do nas nie dotarła. Dzwoniłem do pana, ale stale słyszałem, że pana nie ma. Teraz już nie mam wyboru. Muszę oddać pańską sprawę do prawnika z adnotacją, że nie zamierza pan dokonać spłaty. Bo tak jest, prawda?

D: Ależ skąd! Zamierzam spłacić!

W: Mam jednak wrażenie, że to deklaracja bez pokrycia…

D: Zapłacę!

W: Przekonać mnie może tylko wpłata jeszcze dzisiaj, najpóźniej jutro. Ale pewnie powie pan zaraz, że nie da rady.

D: Nie, nie! Zapłacę…

W: Dzisiaj?

D: Jutro.

W: Proszę przesłać mi zatem potwierdzenie dokonania przelewu faksem bądź mailem. Może pan to chyb zrobić?

D: Oczywiście, wyślę niezwłocznie potwierdzenie.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Biznesplan

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 25178 )
Array ( [docId] => 25178 )

Array ( [docId] => 25178 )