Optymalizacja kosztów energii elektrycznej w firmie

Kategoria: Finanse w firmie
Data: 26-12-2012 r.

Przedsiębiorcy zwykle narzekają na zbyt wysokie rachunki, jakie ich firmy muszą płacić za media, w tym za energię elektryczną. Czy jednak robią cokolwiek, żeby je obniżyć. Samo narzekanie nie wystarczy. Możliwości obniżenia rachunków za to jest kilka.

Każdy przedsiębiorca ma do dyspozycji szereg możliwości służących wymiernym oszczędnościom w firmie w zakresie opłat za energię elektryczną. Są to:

  • dobór optymalnej taryfy i oferty do profilu i potrzeb firmy na podstawie audytu elektroenergetycznego i skorzystanie z profesjonalnego doradztwa (należy zweryfikować m.in. czy nie następuje przekroczenie limitów mocy umownej i mocy pobranej);
  • zmiana sprzedawcy na oferującego firmie możliwie najlepsze warunki handlowe, a także spektrum i jakość usług (m.in. w zakresie bieżącej komunikacji i współpracy online umożliwiających szybką wymianę danych i informacji np. na temat deklaracji poziomu zużycia energii elektrycznej i jego utrzymywania czy o planowanych przestojach produkcyjnych mających wpływ na zmniejszenie poboru energii elektrycznej w firmie) – poprzedzona solidną analizą opłacalności;
  • modernizacja układów pomiarowych;
  • kompensacja mocy biernej;
  • skorzystanie z ofert ekologicznych dla firm z certyfikatem np. razem z pakietem komunikacyjnym ze strony sprzedawcy energii elektrycznej (który promuje firmę klienta jako dbającą o środowisko naturalne) i związane z tym działania wizerunkowe (znacznie tańsze, niż gdyby samodzielnie ubiegać się o „zieloną” certyfikację);

  • podpisanie umowy średnio- lub długoterminowej z gwarancją ceny;
  • zakup energii elektrycznej na podstawie notowań indeksów Towarowej Giełdy Energii w Warszawie (tylko dla doświadczonych firm posiadających wiedzę z zakresu funkcjonowania REE – Rynku Energii Elektrycznej, zużywających min. kilkanaście gigawatogodzin energii elektrycznej rocznie; istnieje możliwość indywidualnych negocjacji i kontraktowania cen energii elektrycznej dla firmy);
  • negocjacje w zakresie warunków handlowych (dostępne dla dużych firm cechujących się znacznym zużyciem prądu);
  • zobligowanie pracowników firmy do zmiany negatywnych nawyków dotyczących korzystania z energii elektrycznej w firmie (m.in. uczulenie ich na konieczność racjonalnego korzystania z klimatyzacji czy urządzeń grzewczych, wyłączania zbędnego oświetlenia czy urządzeń biurowych nagminnie pozostawianych w trybie czuwania przez całą noc).

Na koniec warto przypomnieć, że firmom zwyczajnie opłaca się trzymać rękę na pulsie i kontrolować zarówno bieżące zużycie, jak i monitorować rynek, a szczególnie to, co ma do zaoferowania biznesowi.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Biznesplan

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 25186 )
Array ( [docId] => 25186 )

Array ( [docId] => 25186 )