Poszerzanie wiedzy na temat podmiotów, z którymi współpracuje firma, służy głównie dokonywaniu oceny ryzyka finansowego. Takie działanie pozwala uniknąć transakcji z niesolidnym kontrahentem i problemów z płatnościami za faktury, czyli wyegzekwowaniem wierzytelności.
Chcąc dowiedzieć się, czy dany kontrahent nie boryka się z problemami finansowymi, wystarczy pobrać w BIG raport o przedsiębiorcy lub o konsumencie. Z niego dowiemy się, czy dany podmiot figuruje w Rejestrze Dłużników, na jaką kwotę zalega oraz przez kogo został dopisany.
Poza sprawdzaniem kontrahentów w BIG-ach, istnieją jeszcze inne metody zarządzania ryzykiem i wierzytelnościami. Opierają się one na przeniesieniu ryzyka oraz na odzyskiwaniu należności po transakcji. To złożony proces składający się m. in. z działań podejmowanych przed powstaniem długu czy przeterminowaniem należności. Może obejmować różne procesy – od wizji lokalnej, scoringu, poprzez wszelkiego rodzaju ubezpieczenia, factoring, na wykupie i sekurytyzacji wierzytelności kończąc.
Pomocą mogą tu być wzory pism i dokumentów, takich jak wezwanie do zapłaty, wniosek o wszczęcie egzekucji, formularze sądowe oraz porady ekspertów.
Najprostszym, a biorąc pod uwagę skuteczność, być może i najekonomiczniejszym sposobem na profesjonalne i efektywne zarządzanie wierzytelnościami, wydaje się być zatrudnienie firmy specjalizującej się w tego typu usługach.