Dobry klient
Dobry klient to taki, który płaci. Niestety w obecnych czasach zdarza się, że niektóre firmy, próbują oszukiwać. W początkującym okresie działalności, pojawia się wtedy nieprzyjemna dla właściciela chwila, ponieważ to on musi zająć się windykacją.
Problem najczęściej stanowią klienci, nieregulujący faktur. Na ich opłacenie mają zazwyczaj od czternastu dni do miesiąca. Mimo że jest to dość długi okres spłaty, bywa, że zostaje ona nieuregulowana. Ponadto, jako przedsiębiorca, doskonale zdajesz sobie sprawę, że w tym czasie, pieniądze te mogłyby na Ciebie pracować.
Garść porad, dla przedsiębiorczego windykatora
Odzyskiwanie należności wiąże się często z różnymi problemami. Osoby, które muszą zwrócić należność, uchylają się od tego na wszelkie możliwe sposoby. Oto lista kilku przydatnych porad jak skutecznie poradzić sobie z odzyskaniem pieniędzy:
- zacznij od sporządzenia listy firm, które są Ci winne należności,
- jeżeli masz klienta, który nie płaci, wstrzymaj dostawę towarów dla niego,
- unikaj czekania z windykacją należności. Im dłużej czekasz, tym większy opór napotkasz,
- sprawdź klienta, może już wcześniej sprawiał problemy, albo zawsze wywiązywał się z płatności w terminie. Podejście indywidualne może okazać się korzystne,
- zastosuj wniosek o odroczoną płatność,
- rozważ zastosowanie odsetek karnych,
- stosuj zasadę ograniczonego zaufania w odniesieniu do klientów,
- zawsze ustal przejrzyste warunki dotyczące okresu płatności,
- skontroluj sprawozdanie finansowe klienta, któremu po raz pierwszy wysyłasz towar,
- udzielając kredytu, bardzo ostrożnie do tego podchodź i skrupulatnie sprawdź swojego kredytobiorcę.