Warunki handlowe decydują o atrakcyjności kontraktu dla kupującego. Natomiast sprzedający traktuje zazwyczaj je jako koszt podpisania kontraktu. Oczywiście tak jest, ale lepszym podejściem jest traktowanie tej części kontaktu jako narzędzia, które ma zachęcać do zwiększania sprzedaży. Warto więc rozważyć poniższe kroki przygotowujące do podpisania kontraktu.
Wstępna ocena opłacalności kontraktu handlowego - jak powinien wyglądać proces przygotowania oferty handlowej dla odbiorcy
Kontrakty handlowe (umowy) regulują zasady współpracy pomiędzy sprzedającym a kupującym. Mogą być one zawierane bezterminowo lub na określony czas. Jedną z części, która pozostaje w centrum zainteresowania stron umowy, są warunki handlowe.
Proces przygotowania oferty handlowej w 5 krokach
Krok 1. Jakich błędów unikać przy negocjacjach warunków umowy
Przed podpisaniem kontraktu warto dobrze przygotować się do negocjacji. Niestety, często osoby odpowiedzialne za sprzedaż popełniają błąd polegający na tym, że najpierw ustalają z kupującym warunki handlowe oraz dodatkowe wsparcie finansowe, a następnie przynoszą gotową umowę do podpisania przez zarząd firmy. Takie podejście powinno być zmienione. Dlatego przed przystąpieniem do rozmów z klientem należy najpierw przygotować wstępny zarys warunków handlowych i zapisów umowy. Ten ogólny kształt umowy powinien być zaopiniowany wewnątrz firmy. Zaangażowany w to powinien być dział finansów, sprzedaży, prawny oraz logistyki.
WAŻNE
Osoba negocjująca kontrakt musi wiedzieć jakich warunków handlowych maksymalnie może udzielić kupującemu.
W tym przypadku warunki należy skonsultować z działem finansów odpowiedzialnym za budżetowanie wydatków komercyjnych. Uchroni to firmę przed nieplanowanymi w budżecie wydatkami.
Krok 2. Dział finansowy koryguje wstępne założenia do umowy
Ponadto dział finansowy powinien pełnić rolę korygującą pierwotne założenia do umowy, tak aby jak najlepiej wspierała ona realizację głównego celu/ów firmy. Nie musi to wcale oznaczać ograniczania warunków handlowych, ale na przykład zmiany ich struktury lub zasad wypłaty.
Może zdarzyć się tak, że dział finansów musi poinformować sprzedawcę, iż po prostu firmy nie stać na udzielenie określonych warunków handlowych.
Krok 3. Dział logistyki określa minima logistyczne
Wpływ na kształt umowy powinien mieć również dział logistyki. Jeśli umowa dotyczy dostaw bezpośrednich do magazynu kupującego, należy określić jakie będą minima logistyczne, jak będzie wyglądał odbiór palet i innych opakowań, jakie dokumenty powinny towarzyszyć dostawie.
Krok 4. Dział prawny potwierdza zgodność umowy z obowiązującymi przepisami
Dział prawny natomiast powinien sprawdzić zgodność umowy z obowiązującymi przepisami. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest przygotowanie przez dział prawny standardowego formularza umowy. Taka umowa może oczywiście być zmieniana. Zdarza się również, że to kupujący chce aby wykorzystać jego standard umowy. W takim przypadku warto standard ten przekazać do zaopiniowania wymienionym wyżej działom.
Krok 5. Kierownik działu sprzedaży określa jak umowa wpłynie na realizację strategii sprzedaży
W proces przygotowawczy powinna być włączona również osoba z działu sprzedaży. Najlepiej jeśli będzie to przełożony osoby negocjującej kontrakt. Powinien on ocenić jak kontrakt i jego warunki wpłyną na realizację strategii sprzedaży.
Pozyskanie nowego klienta nie zawsze musi skutkować zwiększeniem sprzedaży.
Może okazać się, że słabe negocjacje spowodują, iż klient otrzyma dużo lepsze warunki handlowe niż jego konkurenci. Jeśli nie ma to uzasadnienia biznesowego, wówczas dotychczas współpracujący odbiorcy mogą zrezygnować ze współpracy lub ich sprzedaż ulegnie ograniczeniu, ponieważ będą mniej konkurencyjni. Może okazać się również, że dotychczasowy klienci będą oczekiwali podobnych warunków handlowych uzależniając od nich dalszą współpracę. W efekcie sprzedaż i marża ulegną ograniczeniu.
WAŻNE
Dlatego zawsze powinna obowiązywać zasada, że lepsze warunki niż przyjęty standard powinny być związane z dodatkową korzyścią, którą może otrzymać sprzedający, a której nie otrzymuje od innych klientów.
Jak widać etap przygotowawczy jest bardzo ważny. Pominięcie tego etapu może skutkować podpisaniem kontraktu niekorzystnego dla firmy oraz spowodować wzrost oczekiwań pozostałych kupujących przy nowych negocjacjach.
Opracowanie jakie warunki mogą być zaakceptowane przez sprzedającego wyznacza ramy, w obrębie których może poruszać się handlowiec.
Natomiast w praktyce wygląda to tak, że po pierwszych rozmowach handlowiec wraca z uwagami klienta lub nawet listą punktów, których klient nie chce zaakceptować. Wtedy rozmowy wewnątrz firmy rozpoczynają się na nowo. Czasami trzeba znaleźć rozwiązanie kompromisowe, a czasami wystarczy wyjaśnić merytorycznie, że sporne punkty nie są wcale niekorzystnie dla klienta. Nie jest to łatwe zadanie, ale daje gwarancję, że umowa będzie bliższa możliwościom sprzedającego.
Tym bardziej więc należy pamiętać o podstawowej zasadzie – warunki kontraktu powinny być ustalone wewnątrz firmy przez zaprezentowaniem ich klientowi.
Zobacz także:
Tagi: firma, finanse w firmie
