Pojęcie zarządzania zapasami jest dość ważne dla wszystkich przedsiębiorców – to jeden z istotniejszych elementów zarządzania kapitałem obrotowym. Zbyt duże zapasy mogą negatywnie wpłynąć na wynik finansowy firmy. Do zapasów, zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, zaliczamy: materiały, półprodukty i produkty w toku, produkty gotowe, towary oraz zaliczki na poczet dostaw. Podział ten wynika z dalszego przeznaczenia zapasów.
Kontrola stanu posiadania
Dla każdego przedsiębiorcy ogromne znaczenie ma optymalna wielkość posiadanych zapasów w magazynach. Zarówno ich niedobór, jak i nadwyżka, skutkują negatywnie dla biznesowego wymiaru działalności firmy. Dlatego bardzo ważne jest stałe kontrolowanie posiadanego majątku i podejmowanie działań, które będą posiadany stan racjonalizować. Jednym z takich właśnie działań, jest analiza opłacalności wyprzedaży.
Zbyt duże zapasy skutkują niepotrzebnie ponoszonymi kosztami. Są to nie tylko koszty zakupu, ale także na przykład koszty magazynowania, czy koszty zamrożonego kapitału (środki finansowe zamrożone w magazynach nie zarabiają na siebie). Dodatkowo, w niektórych przypadkach, możemy mieć do czynienia z zapasami niechodliwymi, czyli takimi, których przedsiębiorca powinien się jak najszybciej pozbyć (np. niska przydatność spowodowana postępem technologicznym, zmiany mód rynkowych itp.).
Plusy z opróżniania magazynów
Racjonalnie podjęta decyzja o wyprzedaży zapasów (policzenie kosztów zakupu, magazynowania czy wyprodukowania w zestawieniu z wpływami związanymi z wyprzedażą) może mieć istotne znaczenie dla sytuacji firmy. Wyprzedaże bowiem mają w sobie sporo korzyści. Ten najbardziej oczywisty, to odzyskanie zamrożonych środków finansowych, które można natychmiast wykorzystać w prowadzonym biznesie (oszczędzając na przykład na kosztach ewentualnych kredytów). A zatem zwiększa się płynność finansowa firmy, jej wypłacalność. W wielu przypadkach wyprzedaż jest swoistym „kołem ratunkowym”, dzięki któremu przedsiębiorca może pozbyć się towaru, który już za chwilę może stać się zupełnie niechodliwy (trzeba znakomicie wyczuć moment, wyprzedzić rynek). Zazwyczaj wyprzedaże są też czynnikiem, który poprawia efektywność przedsiębiorstwa poprzez podniesienie sprzedaży. Liczne firmy dzięki prowadzonym wyprzedażom starają się także związać potencjalnych klientów na dłuższy czas. Służą temu specjalnie przygotowane programy lojalnościowe. Na przykład wyprzedaż komputerów powiązana z otrzymaniem specjalnej karty na serwisowanie sprzętu.
Decyzja o przeprowadzeniu wyprzedaży wiąże się oczywiście z niższą od planowanej wcześniej marżą. Tę „stratę” warto jednak ponieść dla wyższej efektywności biznesowej całej firmy w szerszym spektrum czasu.
oprac.: H. K.
źródło: Analiza opłacalności wyprzedaży - case study portal Analiza i Kontrola Finansowa