Intuicyjnie wiemy, czym powinniśmy się kierować, wybierając najlepsze rozwiązanie. Ale intuicja może niestety zawieść i sporo przy okazji kosztować.
Teoria ekonomii podsuwa gotowe rozwiązania: metody porównawcze i kontrastowe, które często są stosowane w biznesie do oceny innowacyjnych pomysłów.
Metody porównawcze
Służą, jak sama nazwa wskazuje, do porównywania elementów, obiektów, zjawisk, procedur, systemów, itd., w stosunku do wyznaczonej płaszczyzny. Warto je stosować do tworzenia portfela innowacyjnych projektów oraz na początkowym etapie całego innowacyjnego procesu.
Na porównaniach bazują m. in. dwie poniższe metody:
- metoda „analizy morfologicznej” – polega na identyfikowaniu, łączeniu oraz analizowaniu wszystkich pomysłów i rozwiązań danego problemu, poprzez rozbicie ich na elementy składowe, tzw. podproblemy, następnie na określeniu cech opisujących każdy podproblem oraz na jego analizie; wszystko prowadzi do znalezienia powiązań i rozwiązania problemu głównego;
- metoda „analogii Gordona” – polega na świadomym i wymuszonym poszukiwaniu podobieństw między danymi obiektami – z pominięciem schematycznego myślenia, przyzwyczajeń i utartych ścieżek postępowania; każda analogia powinna być: nośna, wieloznaczna, odległa (z daleka widać lepiej), interesująca/inspirująca i zachęcająca do pracy poprzez zabawę; w analogiach Gordona często stosuje się przeciwstawne zabiegi: udziwnianie swojskości oraz oswajanie dziwnego.