Makdonaldyzacja
Termin makdonaldyzacja wywodzi się od nazwy firmy McDonald. Został utworzony w latach 60. XX wieku przez profesora socjologii Georgea Ritzera. Od tamtego czasu zjawisko to było przedmiotem rozważań wielu naukowców, w tym antropologów zajmujących się gospodarką.
Według Ritzera, makdonaldyzacja to proces, którego działanie zmierza do upowszechnienia się w danej organizacji zachowań znanych z postępowania restauracji McDonald. Według niego proces ten wpływa na każdy aspekt życia społecznego i może dotyczyć każdej instytucji w tym np. szpitali lub przychodni.
Ritzer zauważył, że zjawisko to opiera się na głównych amerykańskich wartościach: postępie, wolności, materializmie, skuteczności, sukcesie oraz aktywności, które odgrywają bardzo ważną rolę w obecnym społeczeństwie. Aspekty nadrzędne w makdonaldyzacji, które wyróżnił Ritzer to:
- przewidywalność aspekt najważniejszy, ponieważ zapewnia, bezpieczeństwo i stabilność systemu, a to uspokaja społeczeństwo,
- sterowanie,
- sprawność,
- wymierność.