Czy emocjonomika jest skuteczna

Autor: Kulik Katarzyna
Data: 19-06-2012 r.

Celem wszystkich działań marketingowych jest zachęcenie klientów do zakupu konkretnego produktu czy usługi. Jednak wiele firm, promując swoją ofertę, zapomina o odwołaniu się do emocji odbiorców swoich komunikatów marketingowych. Czy emocjonomika jest rzeczywiście skuteczną metodą marketingową?

Emocjonomika, czyli

Emocjonomika jest dosyć nowym trendem na rynku marketingowym. Według niej działania marketingowe w dużym stopniu powinny opierać się na odwołaniu do emocji konsumentów. Czy to jest skuteczne? Badania naukowe potwierdzają, że to właśnie na nich w dużym stopniu opierają się podejmowane przez człowieka decyzje. Uczucia powstałe w reakcji na konkretny bodziec stanowią punkt zapalny, a następnie potwierdzają słuszność dokonywanych wyborów. A co ze sferą racjonalną? Naukowcy dowodzą, że stosunek części mózgu odbierających bodźce emocjonalne do tych odpowiedzialnych za racjonalne działanie wynosi ok. 10:1.

Powyższy wynik chyba wystarczająco przekonuje do tego, że emocje odgrywają znaczącą rolę w procesie decyzyjnym konsumentów i że warto je uwzględnić w planowaniu skutecznej kampanii marketingowej.

Jak to działa

Wykorzystanie emocji w strategii marketingowej nie jest wbrew pozorom łatwe. Planując kampanię promocyjną musisz zadbać o trzy podstawowe czynniki: wyrazistość Twojej marki, wartości korporacji oraz wyróżniającej się oferty. Dużym atutem w prezentacji oferty jest odwołanie się do wrażliwości lub poglądów Twojej grupy docelowej. Oferta odpowiadająca tym potrzebom z pewnością będzie miała większe szanse na sukces niż propozycje konkurencji, które zupełnie pominęły aspekt emocjonalnego stosunku klientów do produktu.

Ponadto w procesie decyzyjnym, bez względu na to, czego dotyczą podejmowane decyzje – pierwszym bodźcem są emocje wywołane przez konkretny przekaz. Racjonalne myślenie jest jedynie próbą poszukiwania rozsądnego uzasadnienia wyboru, który wcześniej został „podyktowany” przez emocje. Dlatego też pierwsze wrażenie wywołane oferowanym produktem czy usługą powinno wywoływać mocne emocje, które będą stanowiły solidną podstawę do zakupu proponowanej oferty.

 

Emocje pozytywne czy negatywne

Akcja promocyjna może wywoływać w jej odbiorcach zarówno pozytywne, jak też negatywne emocje. Które z nich są lepsze? Ludzie lubią mieć złudne poczucie tego, że w przyszłości będzie tylko lepiej i łatwiej, ponieważ już samo wyobrażenie daje im wiele radości. Dlatego akcje promocyjne powinny wzbudzać w odbiorcach poczucie szansy zmiany swojej sytuacji na lepsze. Czasem jednak wielu marketingowców zbyt dużą rolę przywiązuje do pozytywnych emocji, a tym samym zupełnie pomija te negatywne. Wynika to w dużym stopniu z lęku przed reakcją klientów na przekaż wywołujący ten rodzaj odczuć. Jednak wielokrotnie zostało potwierdzone, że to właśnie przekazy wywołujące negatywne skojarzenia zapadają na dłużej w pamięci, aniżeli reklamy prezentujące złudne krainy szczęścia. Dlatego też czasami warto sięgnąć po mocniejszy przekaz, aby na trwale zapisać się w pamięci konsumentów.

Emocjonomika to nowoczesny wymiar marketingu bazujący na odczuciach konsumentów związanych z oferowanym produktem. Właściwie przygotowana kampania reklamowa odpowiednio wykorzystująca emocje z pewnością odniesie większy sukces niż ta, która w pełni opiera się na racjonalnym podejmowaniu decyzji.

Kulik Katarzyna

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 25563 )
Array ( [docId] => 25563 )