Dogłębna i bezpośrednia wiedza o firmie, jej planach i strategiach, pracownikach, rynku, na którym ona funkcjonuje, produktach lub usługach, które oferuje oraz klientach, do których dociera jest niezbędnym elementem do prowadzenia działań PR. Ale posiadanie w firmie działu PR niesie za sobą zarówno korzyści, jak i zagrożenia.
Korzyści
Wybierając do działań public relations osobę lub osoby z przedsiębiorstwa stawiasz na kogoś, kto jest bardziej zdyscyplinowany, zaangażowany w powierzone mu obowiązki, bo zależy mu na pracy w niej i przywilejach z tym związanych. Atutem jest również bezpośredni związek z firmą. Posiadając wewnętrzny zespół PR lub jednego PR-owca możemy być pewni, że zna on świetnie firmę, utożsamia się z jej filozofią, a także zdaje sobie sprawę z jej atutów, jak i słabości.
Dodatkowo komunikacja wewnątrz firmy przeważnie opiera się na nieformalnych i szczerych kontaktach, co umożliwia swobodniejszy przepływ informacji, szybkie określenie problemu w sytuacjach kryzysowych. To także ułatwienie w zakresie zebrania odpowiednich danych. Własny dział PR to również pewność, że będzie on skupiał się tylko i wyłącznie na firmie, a nie, jak często się to zdarza przy angażu firmy zewnętrznej, dzielił czas pomiędzy kilku klientów. Wewnętrzny dział PR jest niewątpliwie atutem jeśli chodzi o kwestie finansowe. W tym momencie działasz oszczędnie, bo nie musisz płacić za kolejny etat lub etaty.
Zagrożenia
Z posiadaniem działu PR stworzonego z etatowych pracowników wiążą się takie zagrożenia, jak subiektywne spojrzenie na problemy, jednostronne poszukiwanie rozwiązań oraz brak profesjonalnej i konstruktywnej krytyki.
Kolejnym problemem może być zróżnicowany poziom relacji między działem PR a innymi działami firmy bądź jej poszczególnymi pracownikami. Brak zaufania, wyróżnianie jednych pracowników, a lekceważenie innych czy też nieszczere relacje wcześniej czy później doprowadzą do wewnętrznych konfliktów, które mogą zaowocować kryzysem firmy.
Zagrożeniem może być także niedostateczne doświadczenie osoby wybranej na stanowisko firmowego PR-owca.
Posiadanie działu PR w firmie niewątpliwie będzie atutem dla firmy i pomoże jej w odpowiednim komunikowaniu się z otoczeniem. Wpłynie to na jej pozytywny wizerunek i rozpoznawalność, a w ostateczności przełoży się na zyski.