Czym jest czarny PR

Autor: Stwora Sylwia
Data: 30-05-2012 r.

Amerykański polityk, Samuel Adams, powiedział kiedyś: „przedstaw wroga w złym świetle i spraw, aby w nim pozostał”. W mediach pojawiają się informacje, które zostały specjalnie zmanipulowane tak, by po ujrzeniu światła dziennego wpłynęły negatywnie na wizerunek indywidualnej osoby, instytucji czy też proponowanego produktu albo usługi. W takich przypadkach mamy do czynienia z czarnym PR-em.

Definicja czarnego PR-u

Czarny PR polega na przekazaniu szerszej publiczności nieprawdziwych lub zmanipulowanych informacji, w celu wprowadzenia odbiorców w błąd. Do tego celu wykorzystuje się wszelkiego rodzaju kanały komunikacji, najczęściej środki masowego przekazu. Zwykle opiera się na kłamstwie, które przejawia się między innymi w takich działaniach jak: oczernianie konkurencji, nagłaśnianie kompromitujących ją faktów, preparowanie informacji w celu wyrządzenia szkody wizerunkowi osoby lub grupy innej niż strona komunikująca.

Czarny PR w Polsce

Najlepszym przykładem stosowania czarnego, bądź też brudnego PR-u w naszym kraju jest świat polityki. Jednym z głośniejszych przypadków wykorzystania tego rodzaju praktyk miał miejsce podczas kampanii przed wyborami prezydenckimi w 2005 roku, kiedy to szef kampanii telewizyjnej PiS-u, Jacek Kurski, zasugerował mediom, że dziadek Donalda Tuska, Józef Tusk w czasie II wojny światowej służył ochotniczo w Wehrmachcie. Była to jednak nieprawdziwa informacja, bo choć dziadek Tuska rzeczywiście walczył w niemieckiej armii, to został do niej wcielony pod przymusem. W wyniku tego działania Platforma Obywatelska odnotowała spadek poparcia w sondażach.

Warto również wspomnieć o sytuacji z 1998 roku, kiedy to do mediów przedostała się informacja, że zupki w proszku firmy Amino zawierają salmonellę. Producent musiał wycofać artykuł ze sklepów. Mimo, że badania laboratoryjne nie potwierdziły rzekomych doniesień, jednak w świadomości konsumentów utrwaliło się przekonanie o szkodliwości produktów firmy Amino.

Wprawdzie PR-owcy i agencje public relations podważają fakt istnienia czarnego PR-u i potępiają tego typu działania, jednak popyt na dezinformację trwa. Zaś sam sposób postępowania spełnia swoje cele. Zaobserwowano bowiem, że człowiek zasłyszaną informację o charakterze pozytywnym powtórzy trzem kolejnym osobom, natomiast negatywną – ośmiu.

Stwora Sylwia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Biznesplan

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

  • Kancelaria MERITUM

    ulica Westerplatte 13/5, 31-033 Kraków

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Radosław Tymiński

    Łukowska 9 Lok. 126, 04-133 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Prawna Iurisco Edyta Przybyłek

    ul. Zgrzebnioka 28, 40-520 Katowice

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marcin Majcherczyk

    ul. Stawowa 4 lok. 39, 41-200 Sosnowiec

    Wyświetl wizytówkę
  • THE N.E.W.S. LAW CENTER Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

    ul. Kazachska 1/89, 02-999 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • adwokat Wojciech Rudzki - kancelaria adwokacka

    Józefa Piłsudskiego 40/4 Kraków 31 - 111

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Robert Dudkowiak

    ul. Jana Pawła II 11 lok. 5, 62-300 Września

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Adwokacka Adwokata Piotra Sęka

    ul. Narutowicza 44 lok. 20, 90-135 Łódź

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radców Prawnych ARVE M.Kusztan & R.Ponichtera Sp. K.

    ul. Czysta 4, 50-013 Wrocław

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marek Foryś

    ul. Słupecka 9/1, Gdynia

    Wyświetl wizytówkę
Array ( [docId] => 25521 )
Array ( [docId] => 25521 )

Array ( [docId] => 25521 )