Czym jest czarny PR

Autor: Stwora Sylwia
Data: 30-05-2012 r.

Amerykański polityk, Samuel Adams, powiedział kiedyś: „przedstaw wroga w złym świetle i spraw, aby w nim pozostał”. W mediach pojawiają się informacje, które zostały specjalnie zmanipulowane tak, by po ujrzeniu światła dziennego wpłynęły negatywnie na wizerunek indywidualnej osoby, instytucji czy też proponowanego produktu albo usługi. W takich przypadkach mamy do czynienia z czarnym PR-em.

Definicja czarnego PR-u

Czarny PR polega na przekazaniu szerszej publiczności nieprawdziwych lub zmanipulowanych informacji, w celu wprowadzenia odbiorców w błąd. Do tego celu wykorzystuje się wszelkiego rodzaju kanały komunikacji, najczęściej środki masowego przekazu. Zwykle opiera się na kłamstwie, które przejawia się między innymi w takich działaniach jak: oczernianie konkurencji, nagłaśnianie kompromitujących ją faktów, preparowanie informacji w celu wyrządzenia szkody wizerunkowi osoby lub grupy innej niż strona komunikująca.

Czarny PR w Polsce

Najlepszym przykładem stosowania czarnego, bądź też brudnego PR-u w naszym kraju jest świat polityki. Jednym z głośniejszych przypadków wykorzystania tego rodzaju praktyk miał miejsce podczas kampanii przed wyborami prezydenckimi w 2005 roku, kiedy to szef kampanii telewizyjnej PiS-u, Jacek Kurski, zasugerował mediom, że dziadek Donalda Tuska, Józef Tusk w czasie II wojny światowej służył ochotniczo w Wehrmachcie. Była to jednak nieprawdziwa informacja, bo choć dziadek Tuska rzeczywiście walczył w niemieckiej armii, to został do niej wcielony pod przymusem. W wyniku tego działania Platforma Obywatelska odnotowała spadek poparcia w sondażach.

Warto również wspomnieć o sytuacji z 1998 roku, kiedy to do mediów przedostała się informacja, że zupki w proszku firmy Amino zawierają salmonellę. Producent musiał wycofać artykuł ze sklepów. Mimo, że badania laboratoryjne nie potwierdziły rzekomych doniesień, jednak w świadomości konsumentów utrwaliło się przekonanie o szkodliwości produktów firmy Amino.

Wprawdzie PR-owcy i agencje public relations podważają fakt istnienia czarnego PR-u i potępiają tego typu działania, jednak popyt na dezinformację trwa. Zaś sam sposób postępowania spełnia swoje cele. Zaobserwowano bowiem, że człowiek zasłyszaną informację o charakterze pozytywnym powtórzy trzem kolejnym osobom, natomiast negatywną – ośmiu.

Stwora Sylwia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Biznesplan

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 25521 )
Array ( [docId] => 25521 )

Array ( [docId] => 25521 )