Definicja czarnego PR-u
Czarny PR polega na przekazaniu szerszej publiczności nieprawdziwych lub zmanipulowanych informacji, w celu wprowadzenia odbiorców w błąd. Do tego celu wykorzystuje się wszelkiego rodzaju kanały komunikacji, najczęściej środki masowego przekazu. Zwykle opiera się na kłamstwie, które przejawia się między innymi w takich działaniach jak: oczernianie konkurencji, nagłaśnianie kompromitujących ją faktów, preparowanie informacji w celu wyrządzenia szkody wizerunkowi osoby lub grupy innej niż strona komunikująca.
Czarny PR w Polsce
Najlepszym przykładem stosowania czarnego, bądź też brudnego PR-u w naszym kraju jest świat polityki. Jednym z głośniejszych przypadków wykorzystania tego rodzaju praktyk miał miejsce podczas kampanii przed wyborami prezydenckimi w 2005 roku, kiedy to szef kampanii telewizyjnej PiS-u, Jacek Kurski, zasugerował mediom, że dziadek Donalda Tuska, Józef Tusk w czasie II wojny światowej służył ochotniczo w Wehrmachcie. Była to jednak nieprawdziwa informacja, bo choć dziadek Tuska rzeczywiście walczył w niemieckiej armii, to został do niej wcielony pod przymusem. W wyniku tego działania Platforma Obywatelska odnotowała spadek poparcia w sondażach.
Warto również wspomnieć o sytuacji z 1998 roku, kiedy to do mediów przedostała się informacja, że zupki w proszku firmy Amino zawierają salmonellę. Producent musiał wycofać artykuł ze sklepów. Mimo, że badania laboratoryjne nie potwierdziły rzekomych doniesień, jednak w świadomości konsumentów utrwaliło się przekonanie o szkodliwości produktów firmy Amino.