Dyferencjacja
Obecna sytuacja na rynku sprawia, że mamy do czynienia z wieloma, bardzo podobnymi do siebie produktami. Powoduje to, że przedsiębiorstwo musi potrafić wyróżnić swoją działalność lub stworzyć nową, odmienną od dostępnych. Sama dyferencjacja nie ogranicza się jednak tylko do produktu, może dotyczyć także obsługi klientów, wizerunku firmy, ceny, lokalizacji przedsiębiorstwa itd.
Najważniejsze jest przeanalizowanie wszystkich czynników mających wpływ na postrzeganie przedsiębiorstwa przez klientów. Wtedy odpowiednio przeprowadzona dyferencjacja każdego z wybranych czynników może wpłynąć na wypracowanie znaczącej przewagi nad konkurencją. Nie jest to oczywiście takie łatwe, jak się wydaje, ale może pozwolić na zdominowanie danego segmentu rynkowego.
Formy i ryzyko dyferencjacji
Wyróżnia się trzy formy dyferencjacji:
- Dyferencjacja przestrzenna – skupiona na lokalizacji przedsiębiorstwa i terytorialnym rozmieszczeniu nabywców. Zakłada, że klient mając do wyboru produkty o podobnej specyfikacji i cenie, wybierze ten, który może nabyć bliżej miejsca zamieszkania.
- Dyferencjacja iluzoryczna – nazywa się ją także pseudodyferencjacją. Skupia się na działaniach promocyjnych i reklamie. Przedsiębiorcy stosują ją dysponując produktem nieróżniącym się od produktu konkurencji. Działania te mają na celu przekonanie odbiorcy o innych, lepszych właściwościach oferowanego produktu.
- Dyferencjacja jakościowa – polega na świadczeniu usług dla wybranej grupy klientów, biorąc pod uwagę ich stopień zamożności, np. firma może oferować tylko produkty luksusowe dla zamożnych nabywców.
Dyferencjacja, jak każde działanie, obarczona jest pewnym ryzykiem, poniżej kilka przykładów:
- wprowadzone zmiany mogą szybko stracić na wartości jeszcze w trakcie ich realizacji. Ryzyko to istnieje, ponieważ preferencje klientów, którymi podyktowane zostały zmiany, mogą ulec przekształceniu,
- proces dyferencjacji może wpłynąć na koszt oferowanej usługi lub produktu, co może sprawić, że klienci wybiorą tańsze produkty konkurencji,
- zmiany wprowadzone przez przedsiębiorstwo mogą zostać skopiowane przez inne firmy.