Koncepcja 4P
Według założeń koncepcja 4P pozwala na wytworzenie odpowiedniego produktu, który będzie dostępny we właściwym miejscu i czasie z odpowiednio przygotowaną promocją i wyważoną ceną. Zaproponował ją Jerome McCarthy, który skupił się na takich elementach jak:
Price – to cena, która z punktu widzenia klienta jest wydatkiem, a dla przedsiębiorstwa zyskiem. Należy określić ją za pomocą odpowiedniej polityki cenowej, biorąc pod uwagę progi rentowności, upusty, warunki płatności itd.
Product – produkt musi spełniać określone funkcje, a także odznaczać się odpowiednią jakością. Wpływ na jego postrzeganie przez konsumentów ma także opakowanie, marka i gwarancja.
Promotion – w zakres promocji wliczają się dodatkowe elementy, tj. sprzedaż osobista, relacje publiczne, reklama, sponsorowanie i promowanie sprzedaży.
Place –to zapewnienie odpowiednich kanałów dystrybucji dla produktu.