Czym jest marketing mix

Autor: Woźniak Wojciech
Data: 21-06-2012 r.

Marketing mix jest mieszanką marketingową składającą się z zależnych od siebie elementów, które razem wpływają na działania rynkowe. W jego skład wchodzi kilka koncepcji. Dwie najpopularniejsze z nich to 4C oraz 4P.

Koncepcja 4P

Według założeń koncepcja 4P pozwala na wytworzenie odpowiedniego produktu, który będzie dostępny we właściwym miejscu i czasie z odpowiednio przygotowaną promocją i wyważoną ceną. Zaproponował ją Jerome McCarthy, który skupił się na takich elementach jak:

Price to cena, która z punktu widzenia klienta jest wydatkiem, a dla przedsiębiorstwa zyskiem. Należy określić ją za pomocą odpowiedniej polityki cenowej, biorąc pod uwagę progi rentowności, upusty, warunki płatności itd.

Product produkt musi spełniać określone funkcje, a także odznaczać się odpowiednią jakością. Wpływ na jego postrzeganie przez konsumentów ma także opakowanie, marka i gwarancja.

Promotion – w zakres promocji wliczają się dodatkowe elementy, tj. sprzedaż osobista, relacje publiczne, reklama, sponsorowanie i promowanie sprzedaży.

Place –to zapewnienie odpowiednich kanałów dystrybucji dla produktu.

Koncepcja 4C

Koncepcja ta jest trochę mniej popularna od koncepcji 4P. Skupia się ona na punkcie widzenia klienta, a nie przedsiębiorstwa. Powstała w 1990 roku, sformułował ją Robert Lauterborn, stwierdzając, że w marketingu należy brać pod uwagę pragnienia oraz zapotrzebowania klientów. Skupia się ona na następujących elementach:

Cost – koszty, jakie musi ponieść klient.

Communication – porozumienie z rynkiem.

Customer value – korzyści dla klienta.

Convenience – łatwość w nabyciu produktu.

Powyższe koncepcje są najczęściej stosowanymi w ramach marketing mix. Ukazują one na jakich elementach trzeba się skupić podczas wprowadzaniu produktu lub usługi na rynek. Przestrzeganie ich zaleceń przekłada się na osiągnięcie korzyści przy jednoczesnym zaspokojeniu potrzeb klientów. Dobór odpowiedniej koncepcji zależy od analizy wewnętrznych oraz zewnętrznych warunków prosperowania firmy.

Woźniak Wojciech

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 25565 )
Array ( [docId] => 25565 )