Czym jest marketing mobilny

Autor: Stwora Sylwia
Data: 11-06-2012 r.

Dynamiczny rozwój telefonii komórkowej oraz innych mobilnych urządzeń spowodował, że specjaliści od marketingu chętnie zagospodarowali ten kanał komunikacji z potencjalnymi klientami. Reklama lub materiał promocyjny trafia bezpośrednio do konsumenta o dowolnej porze i niezależnie od miejsca i sytuacji, w jakiej się on znajduje.

Definicja marketingu mobilnego

Mobilny marketing to ogół działań marketingowych, które wykorzystują bezprzewodowe urządzenia komunikacyjne, takie jak telefon komórkowy, tablet, komunikator czy urządzenie PDA (palmtop) do tworzenia relacji z klientem. Najczęściej posługuje się telefonami komórkowymi. Wynika to z faktu, że obecnie są one w posiadaniu prawie 4 miliardów osób.

Początki rozwoju marketingu mobilnego sięgają pierwszej dekady XXI wieku i związane są z upowszechnieniem się SMS-ów na terenie Europy oraz Azji.

Cechy charakterystyczne marketingu mobilnego

Marketing mobilny opiera się na bezpośrednim kontakcie z konsumentem poprzez precyzyjnie adresowane komunikaty i przekazy reklamowe. Gwarancją jest tutaj natychmiastowe dotarcie do klienta w dowolnym miejscu i o dowolnej porze oraz wystąpienie reakcji z jego strony, w postaci wiadomości SMS lub MMS, pobrania aplikacji, zakupu usługi czy przeglądania odpowiednich stron WWW.

Marketing mobilny buduje również u konsumenta przekonanie o otwartości firmy oraz jej podążaniu z duchem nowoczesności. Istotne jest również dotarcie do dużej liczby osób przy relatywnie niskim budżecie. Wykorzystanie mobilnych urządzeń do promocji przynosi wymierne efekty w postaci budowania bazy danych potencjalnych klientów oraz pozwala na bieżąco monitorować działania.

Narzędzia marketingu mobilnego

Najpopularniejszym narzędziem, którym posługuje się marketing mobilny jest wiadomość SMS. Dociera również do klienta w postaci MMS, reklamy WAP, bluetooth oraz fotokodu (kodu qr) - czyli informacji w postaci dwuwymiarowych obrazków złożonych z czarno-białych kwadratów. Rzadziej wykorzystuje aplikacje Java czy widgety.

Na terenie Polski firmy wykorzystujące komunikację mobilną do realizowania kampanii reklamowych oraz promocyjnych, zobowiązane są do działania zgodnego przede wszystkim z dwoma regulacjami: ustawą o ochronie danych osobowych oraz ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Stwora Sylwia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Opinie czytelników

data:

W mojej firmie początkowo pomysł zastosowania marketingu smsowego spotkał się z dużą niechęcią, jednak po namowach udało mi się przekonać współpracowników. Okazało się, że to narzędzie, która pozwala na bezpośredni kontakt z klientem przyniosło nam więcej korzyści niż zakładaliśmy na początku. Cały proces wysyłania smsów prowadzony jest przez platformę playsms, co również wpływa na to, że działania prowadzone są na najwyższym poziomie.

Ocena użytkownika:
5
Zgłoś naruszenie regulaminu

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 25559 )
Array ( [docId] => 25559 )

Array ( [docId] => 25559 )