Czym jest marketing polityczny

Autor: Stwora Sylwia
Data: 11-06-2012 r.

Polityk, partia lub program polityczny to podstawowe "towary", które oferuje marketing polityczny. Mamy z nim do czynienia na co dzień, a szczególna intensyfikacja działań tego typu następuje w czasie kampanii wyborczych.

Definicja marketingu politycznego

Według szerokiej definicji Andrew Locka i Phila Harrisa marketing polityczny jest to „dyscyplina, która zajmuje się badaniem procesów wymiany pomiędzy politycznymi podmiotami i ich środowiskiem i pomiędzy nimi samymi, szczególnie odnosząc się do pozycjonowania tych podmiotów na rynku i ich komunikacji, metod, dzięki którym strategie mogą być realizowane, włączając badania dotyczące postaw, świadomości i reakcji grup docelowych”.

Charakterystyka marketingu politycznego

Marketing polityczny buduje pozytywny wizerunek polityka lub partii oraz promuje pojedynczą osobę lub całe ugrupowanie. Celem tych zabiegów jest odniesienie sukcesu na arenie politycznej, głównie w postaci wygranej w wyborach. Istotą działań jest przekonanie elektoratu do prezentowanej koncepcji politycznej oraz wyróżnienie na tle innych polityków.

Zdaniem Arnolda Steinberga marketing polityczny sprowadza się do czterech elementów. Po pierwsze są to badania pozwalające zrozumieć środowisko polityczne, zachowania wyborców oraz zachowania kontrkandydatów. Drugi element opiera się na skutecznej prezentacji produktu - polityka, jego konsumentowi - wyborcom. Kolejne zagadnienie dotyczy wykorzystania różnych metod marketingowych w celu sprzedaży produktu jego nabywcom w dniu wyborów. Istotą marketingu politycznego jest również obecność na rynku wyborczym poprzez środki masowego przekazu.

Marketing w czasie wyborów

W odniesieniu do marketingu politycznego w czasie kampanii wyborczej odpowiedniejsza jest definicja Grażyny Ulickiej, która przedstawia go jako „zespół teorii, metod, technik i praktyk społecznych mających na celu przekonanie obywateli, by udzielili poparcia politykowi, partii lub projektowi politycznemu”.

Istotą marketingu, zwanego wówczas wyborczym, jest zatem popularyzacja kandydata lub programu ugrupowania, pozyskanie jak największej liczby głosów, a w efekcie wygranie lub osiągnięcie dobrego wyniku. Marketing wyborczy korzysta z takich narzędzi, jak plakaty, billboardy, spoty reklamowe, debaty, wiece, listy do wyborców czy też reklamy na stronach WWW.

Skuteczność marketingu politycznego najlepiej widać na przykładach polityków, którzy z ledwo znanych osobowości osiągnęli sukces w postaci wygranej w wyborach, czy też zyskali popularność. Doskonałym produktem efektywnego marketingu politycznego jest Barack Obama, pierwszy czarnoskóry prezydent Stanów Zjednoczonych.

Stwora Sylwia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 25557 )
Array ( [docId] => 25557 )