Definicja marketingu politycznego
Według szerokiej definicji Andrew Locka i Phila Harrisa marketing polityczny jest to „dyscyplina, która zajmuje się badaniem procesów wymiany pomiędzy politycznymi podmiotami i ich środowiskiem i pomiędzy nimi samymi, szczególnie odnosząc się do pozycjonowania tych podmiotów na rynku i ich komunikacji, metod, dzięki którym strategie mogą być realizowane, włączając badania dotyczące postaw, świadomości i reakcji grup docelowych”.
Charakterystyka marketingu politycznego
Marketing polityczny buduje pozytywny wizerunek polityka lub partii oraz promuje pojedynczą osobę lub całe ugrupowanie. Celem tych zabiegów jest odniesienie sukcesu na arenie politycznej, głównie w postaci wygranej w wyborach. Istotą działań jest przekonanie elektoratu do prezentowanej koncepcji politycznej oraz wyróżnienie na tle innych polityków.
Zdaniem Arnolda Steinberga marketing polityczny sprowadza się do czterech elementów. Po pierwsze są to badania pozwalające zrozumieć środowisko polityczne, zachowania wyborców oraz zachowania kontrkandydatów. Drugi element opiera się na skutecznej prezentacji produktu - polityka, jego konsumentowi - wyborcom. Kolejne zagadnienie dotyczy wykorzystania różnych metod marketingowych w celu sprzedaży produktu jego nabywcom w dniu wyborów. Istotą marketingu politycznego jest również obecność na rynku wyborczym poprzez środki masowego przekazu.
Marketing w czasie wyborów
W odniesieniu do marketingu politycznego w czasie kampanii wyborczej odpowiedniejsza jest definicja Grażyny Ulickiej, która przedstawia go jako „zespół teorii, metod, technik i praktyk społecznych mających na celu przekonanie obywateli, by udzielili poparcia politykowi, partii lub projektowi politycznemu”.
Istotą marketingu, zwanego wówczas wyborczym, jest zatem popularyzacja kandydata lub programu ugrupowania, pozyskanie jak największej liczby głosów, a w efekcie wygranie lub osiągnięcie dobrego wyniku. Marketing wyborczy korzysta z takich narzędzi, jak plakaty, billboardy, spoty reklamowe, debaty, wiece, listy do wyborców czy też reklamy na stronach WWW.