Marketing strategiczny
Marketing strategiczny jest procesem, który zalicza się do projektowania strategii marketingowej oraz strategicznego planowania rynkowego. Koncepcja, jaką przyjmuje kształtowana jest na podstawie realiów rynkowych przedsiębiorstwa takich jak:
- wahania koniunktury,
- zachowania konsumentów,
- globalizacja,
- tępo rozwoju technologii,
- fluktuacje otoczenia światowego oraz makroekonomicznego.
Cały proces polega na:
- odpowiedniej selekcji celów strategii rynkowej,
- określeniu celów przedsięwzięcia marketingowego,
- wdrożeniu i zarządzaniu wybranymi strategiami w celu spełnienia potrzeb rynku,
- przeprowadzaniu analizy strategicznej otoczenia makro oraz mikro ekonomicznego,
- ekstrapolacji przyszłych trendów w obszarach zainteresowania przedsiębiorstwa,
- uczestnictwie w formowaniu oraz wyznaczaniu celów firmy.
Grupy i zadania marketingu strategicznego
Postępowanie w ramach marketingu strategicznego dzieli się na dwie grupy. W zależności od działań, jakie przedsiębiorstwo podejmuje na rynku, są to grupy defensywne oraz ofensywne.
W tym typie marketingu konieczne jest branie pod uwagę długofalowych celów rynkowych uwarunkowanych trzema wartościami określającymi:
- stan produktów w zależności od ich cyklu życia,
- pozycję firmy na rynku w odniesieniu do konkurencji,
- oczekiwany kierunek rozwoju gospodarczego.
Do najważniejszych zadań marketingu strategicznego należą:
- wspieranie działu handlowego,
- pozyskiwanie nowych oraz dbanie o relacje z dotychczasowymi klientami,
- zdobywanie informacji o kontrahentach, konkurencji oraz obecnej sytuacji na rynku.
Przeprowadzenie tych działań jest możliwe, tylko podczas kierowania się poniższymi zasadami:
- planowanie musi zawierać cele długoterminowe,
- strategia powinna być elastyczna i zakładać rożne warianty oraz posiadać ukierunkowany przekaz,
- konieczny jest plan kompleksowy i poprzedzony wnikliwą analizą.