Czym jest marketing strategiczny

Autor: Woźniak Wojciech
Data: 22-06-2012 r.

Z marketingiem tym mamy do czynienia podczas formułowania nowej strategii marketingowej firmy opierającej się na odpowiednim zarządzaniu. Dlatego też powinien on być postrzegany jako istotny element zarządzania strategicznego.

Marketing strategiczny

Marketing strategiczny jest procesem, który zalicza się do projektowania strategii marketingowej oraz strategicznego planowania rynkowego. Koncepcja, jaką przyjmuje kształtowana jest na podstawie realiów rynkowych przedsiębiorstwa takich jak:

  • wahania koniunktury,
  • zachowania konsumentów,
  • globalizacja,
  • tępo rozwoju technologii,
  • fluktuacje otoczenia światowego oraz makroekonomicznego.

Cały proces polega na:

  • odpowiedniej selekcji celów strategii rynkowej,
  • określeniu celów przedsięwzięcia marketingowego,
  • wdrożeniu i zarządzaniu wybranymi strategiami w celu spełnienia potrzeb rynku,
  • przeprowadzaniu analizy strategicznej otoczenia makro oraz mikro ekonomicznego,
  • ekstrapolacji przyszłych trendów w obszarach zainteresowania przedsiębiorstwa,
  • uczestnictwie w formowaniu oraz wyznaczaniu celów firmy.

Grupy i zadania marketingu strategicznego

Postępowanie w ramach marketingu strategicznego dzieli się na dwie grupy. W zależności od działań, jakie przedsiębiorstwo podejmuje na rynku, są to grupy defensywne oraz ofensywne.

W tym typie marketingu konieczne jest branie pod uwagę długofalowych celów rynkowych uwarunkowanych trzema wartościami określającymi:

  • stan produktów w zależności od ich cyklu życia,
  • pozycję firmy na rynku w odniesieniu do konkurencji,
  • oczekiwany kierunek rozwoju gospodarczego.

Do najważniejszych zadań marketingu strategicznego należą:

  • wspieranie działu handlowego,
  • pozyskiwanie nowych oraz dbanie o relacje z dotychczasowymi klientami,
  • zdobywanie informacji o kontrahentach, konkurencji oraz obecnej sytuacji na rynku.

Przeprowadzenie tych działań jest możliwe, tylko podczas kierowania się poniższymi zasadami:

  • planowanie musi zawierać cele długoterminowe,
  • strategia powinna być elastyczna i zakładać rożne warianty oraz posiadać ukierunkowany przekaz,
  • konieczny jest plan kompleksowy i poprzedzony wnikliwą analizą.

Woźniak Wojciech

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Biznesplan

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 25572 )
Array ( [docId] => 25572 )

Array ( [docId] => 25572 )