Definicja marketingu szeptanego
Marketing szeptany inaczej buzz marketing lub marketing plotki to zespół działań reklamowych i promocyjnych mających na celu wywołanie u klientów danej firmy pozytywnych rekomendacji na temat oferowanego produktu lub usługi. Najlepszym przykładem tej formy marketingu jest rozmowa face to face, w trakcie której zostaje polecony nam konkretny produkt lub usługa.
Marketing szeptany w internecie
Coraz częściej marketing szeptany, obok kontaktu face to face, stawia na działania w internecie. Materiały promocyjne często opatrzone są dodatkowo opiniami innych internautów, którzy wypróbowali dany produkt lub skorzystali z usługi i są z tego powodu zadowoleni.
Dobrze widać to na przykładzie różnorodnych programów odchudzających rekomendowanych przez bezpośrednich użytkowników, którym udało się zrzucić zbędne kilogramy i teraz ich opinie mają posłużyć do pozyskania kolejnych klientów.
Istotę marketingu szeptanego oddaje również kampania związana z pojawieniem się pierwszego serwisu społecznościowego w Polsce, którym było „Grono”. Aby stać się częścią społeczności tego portalu trzeba było otrzymać zaproszenie od już zapisanej osoby. Ten ograniczony dostęp do całkiem nowego produktu spowodował, że o serwisie mówiono między sobą. Widać to było po szybkim wzroście liczby użytkowników. Pierwsze zaproszenia autorzy „Grona” wysłali swoim znajomym. Po roku z serwisu korzystało już ponad 20 tys. osób.