Analiza własnej firmy
Pierwszym krokiem przy wyborze agencji PR jest tak naprawdę przeanalizowanie własnej firmy. Musicie odpowiedzieć sobie na kilka zasadniczych pytań dotyczących m.in. aktualnej sytuacji rynkowej, współpracy z partnerami biznesowymi oraz tego, jakie cele stawiacie przed sobą. Musicie również zastanowić się, po co chcecie zatrudnić agencję PR. Powinniście stworzyć brief, czyli dokumentu, w którym znajdzie się informacja o firmie, opis sytuacji wyjściowej oraz jasno określone cele kampanii promocyjnej lub reklamowej oraz wytyczne, jakie ma ona spełniać. Powinny znaleźć się w nim również wasze wymagania i preferencje względem agencji.
Sposób wyboru agencji
Kolejnym krokiem jest decyzja dotycząca sposobu dokonania wyboru agencji PR.
- Konkurs
Zorganizujecie otwarty konkurs, w którym będzie mogła wziąć każda agencja. Przy wyborze tej opcji spośród nadesłanych aplikacji wybierzcie do 5 agencji PR, do których wyślecie brief i umówcie się z nimi na spotkanie w ich siedzibie. Podczas rozmowy zwróćcie uwagę na takie elementy, jak: sposób i styl prezentacji, znajomość słownictwa i zagadnień związanych z waszą branżą, dwustronna dyskusja, możliwość rozmowy z jej najważniejszymi pracownikami, a także osobami, które mają być bezpośrednio zaangażowane w projekt. Dowiedz się również, jak najwięcej o samej agencji, jej historii, doświadczeniu, wyróżnieniach i obsługiwanych klientach. Zwłaszcza to ostatnie jest ważne, aby uniknąć sytuacji, kiedy nasza firma jest prowadzona przez agencję PR naszego konkurenta. Możecie też sami wybrać dwie konkretne agencje, do których zwrócicie się z zapytaniem o możliwość podjęcia współpracy.
- Rekomendacja
Jeśli nie chcecie organizować konkursu możecie skorzystać z rekomendacji. Poradźcie się znajomych, partnerów biznesowych, zaprzyjaźnionych firm. Skonsultujcie się z zawodowym stowarzyszeniem public relations lub jego regionalnym oddziałem. Przejrzyjcie branżowe strony internetowe m.in. proto.pl oraz newsline.pl. Możecie też podpytać zaprzyjaźnionych redaktorów branżowych wartych polecenia PR-owców.