Jak mierzyć skuteczność działań PR

Autor: Stwora Sylwia
Data: 31-05-2012 r.

Działania PR mają przede wszystkim przynieść efekty w postaci wzrostu rozpoznawalności i świadomości firmy, zaufania i lojalności klientów wobec niej, wykreowania pozytywnego wizerunku, a w ostatecznym rozrachunku zwiększyć sprzedaż i zyski przedsiębiorstwa. Do oceny skuteczności poczynań PR zwykle stosuje się kryteria ilościowe.

Analiza sytuacji przed i po rozpoczęciu działań PR

Podstawowym narzędziem do pomiaru skuteczności działań PR jest porównanie sytuacji firmy przed ich rozpoczęciem z sytuacją po ich zakończeniu. W tym celu przed rozpoczęciem stosowania public relations należy przeanalizować sytuację wyjściową i ustalić kryteria, jakie będziemy oceniać po zakończeniu korzystania z PR-u. Uzyskana różnica pokaże Ci, na ile skuteczne były podjęte środki.

Monitoring mediów

Pomiar skuteczności działań public relations może odbywać się również poprzez badanie częstotliwości ukazywania się informacji o firmie w mediach. Przykładowo można porównać ilość wysłanych informacji prasowych z liczbą opublikowanych artykułów. Możesz przyjąć rozgraniczenie na materiały pełne, czyli ukazujące się w całości; materiały częściowe, czyli wymieniające firmę w kontekście tematu branżowego oraz wzmianki, czyli ukazanie się nazwy firmy, jej produktu lub usługi.

Możesz również sprawdzać, w jaki sposób były eksponowane Twoje przekazy, czyli czy były widoczne, bo ukazywały się na okładkach, pierwszych stronach, kluczowych działach, czy też były umieszczane na końcu i możliwość ich zobaczenia była mała.

Badanie grup docelowych

Możesz przeprowadzić badanie ankietowe na wybranej grupie populacji, przeprowadzić ustne lub telefoniczne wywiady z członkami grup docelowych lub przeprowadzić badanie sondaże. Możesz również zlecić takie badania specjalnej firmie, np. Pentorowi. Dzięki temu dowiesz się, czy przekaz dotarł do właściwej grupy i jak to się przełożyło na sprzedaż i rozpoznawalność marki.

Analiza treści zwrotnych

Skuteczność podjętych działań możesz również mierzyć poprzez analizę treści otrzymywanych w związku z podjętymi krokami, czyli np. dostarczanych do firmy listów od klientów, rozmów z kontrahentami czy inwestorami z branży, doniesień pracowników oraz z różnych działów firmy o reakcjach otoczenia zewnętrznego.

Zmierzyć skuteczność działań public relations można również poprzez analizę obrotów firmy przed i po podjętych środkach.

Stwora Sylwia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

  • Kancelaria Radcy Prawnego Małgorzata Suchecka

    al. Grunwaldzka 472D Lokal 1 Olivia Business Centre, Olivia Six (13. piętro), 80-309 Gdańsk

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Prawna Iurisco Edyta Przybyłek

    ul. Zgrzebnioka 28, 40-520 Katowice

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marcin Majcherczyk

    ul. Stawowa 4 lok. 39, 41-200 Sosnowiec

    Wyświetl wizytówkę
  • Buszan Suchecka Orłowski Adwokat Radcowie Prawni Sp.p.

    ul. Armii Krajowej 22/2, 81-849 Sopot

    Wyświetl wizytówkę
  • THE N.E.W.S. LAW CENTER Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

    ul. Kazachska 1/89, 02-999 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • adwokat Wojciech Rudzki - kancelaria adwokacka

    Józefa Piłsudskiego 40/4 Kraków 31 - 111

    Wyświetl wizytówkę
  • KANCELARIA ADWOKACKA Adwokat Michał Gajda

    ul. Księcia Bogusława X 1/3, 70-440 Szczecin

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Robert Dudkowiak

    ul. Jana Pawła II 11 lok. 5, 62-300 Września

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Adwokacka Adwokata Piotra Sęka

    ul. Narutowicza 44 lok. 20, 90-135 Łódź

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radców Prawnych ARVE M.Kusztan & R.Ponichtera Sp. K.

    ul. Czysta 4, 50-013 Wrocław

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marek Foryś

    ul. Słupecka 9/1, Gdynia

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria MERITUM

    ulica Westerplatte 13/5, 31-033 Kraków

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Radosław Tymiński

    Łukowska 9 Lok. 126, 04-133 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
Array ( [docId] => 25533 )
Array ( [docId] => 25533 )

Array ( [docId] => 25533 )