Działania PR mają przede wszystkim przynieść efekty w postaci wzrostu rozpoznawalności i świadomości firmy, zaufania i lojalności klientów wobec niej, wykreowania pozytywnego wizerunku, a w ostatecznym rozrachunku zwiększyć sprzedaż i zyski przedsiębiorstwa. Do oceny skuteczności poczynań PR zwykle stosuje się kryteria ilościowe.
Analiza sytuacji przed i po rozpoczęciu działań PR
Podstawowym narzędziem do pomiaru skuteczności działań PR jest porównanie sytuacji firmy przed ich rozpoczęciem z sytuacją po ich zakończeniu. W tym celu przed rozpoczęciem stosowania public relations należy przeanalizować sytuację wyjściową i ustalić kryteria, jakie będziemy oceniać po zakończeniu korzystania z PR-u. Uzyskana różnica pokaże Ci, na ile skuteczne były podjęte środki.
Monitoring mediów
Pomiar skuteczności działań public relations może odbywać się również
poprzez badanie częstotliwości ukazywania się informacji o firmie w
mediach. Przykładowo można porównać ilość wysłanych informacji prasowych z
liczbą opublikowanych artykułów. Możesz przyjąć rozgraniczenie na
materiały pełne, czyli ukazujące się w całości; materiały częściowe,
czyli wymieniające firmę w kontekście tematu branżowego oraz wzmianki,
czyli ukazanie się nazwy firmy, jej produktu lub usługi.
Możesz również
sprawdzać, w jaki sposób były eksponowane Twoje przekazy, czyli czy
były widoczne, bo ukazywały się na okładkach, pierwszych stronach,
kluczowych działach, czy też były umieszczane na końcu i możliwość ich
zobaczenia była mała.
Badanie grup docelowych
Możesz przeprowadzić badanie ankietowe na wybranej grupie populacji,
przeprowadzić ustne lub telefoniczne wywiady z członkami grup docelowych
lub przeprowadzić badanie sondaże. Możesz również zlecić takie badania
specjalnej firmie, np. Pentorowi. Dzięki temu dowiesz się, czy przekaz
dotarł do właściwej grupy i jak to się przełożyło na sprzedaż i
rozpoznawalność marki.
Analiza treści zwrotnych
Skuteczność podjętych działań możesz również mierzyć poprzez analizę
treści otrzymywanych w związku z podjętymi krokami, czyli np.
dostarczanych do firmy listów od klientów, rozmów z kontrahentami czy
inwestorami z branży, doniesień pracowników oraz z różnych działów firmy
o reakcjach otoczenia zewnętrznego.
Zmierzyć skuteczność działań public relations można również poprzez analizę obrotów firmy przed i po podjętych środkach.