Jak mierzyć skuteczność działań PR

Autor: Stwora Sylwia
Data: 31-05-2012 r.

Działania PR mają przede wszystkim przynieść efekty w postaci wzrostu rozpoznawalności i świadomości firmy, zaufania i lojalności klientów wobec niej, wykreowania pozytywnego wizerunku, a w ostatecznym rozrachunku zwiększyć sprzedaż i zyski przedsiębiorstwa. Do oceny skuteczności poczynań PR zwykle stosuje się kryteria ilościowe.

Analiza sytuacji przed i po rozpoczęciu działań PR

Podstawowym narzędziem do pomiaru skuteczności działań PR jest porównanie sytuacji firmy przed ich rozpoczęciem z sytuacją po ich zakończeniu. W tym celu przed rozpoczęciem stosowania public relations należy przeanalizować sytuację wyjściową i ustalić kryteria, jakie będziemy oceniać po zakończeniu korzystania z PR-u. Uzyskana różnica pokaże Ci, na ile skuteczne były podjęte środki.

Monitoring mediów

Pomiar skuteczności działań public relations może odbywać się również poprzez badanie częstotliwości ukazywania się informacji o firmie w mediach. Przykładowo można porównać ilość wysłanych informacji prasowych z liczbą opublikowanych artykułów. Możesz przyjąć rozgraniczenie na materiały pełne, czyli ukazujące się w całości; materiały częściowe, czyli wymieniające firmę w kontekście tematu branżowego oraz wzmianki, czyli ukazanie się nazwy firmy, jej produktu lub usługi.

Możesz również sprawdzać, w jaki sposób były eksponowane Twoje przekazy, czyli czy były widoczne, bo ukazywały się na okładkach, pierwszych stronach, kluczowych działach, czy też były umieszczane na końcu i możliwość ich zobaczenia była mała.

Badanie grup docelowych

Możesz przeprowadzić badanie ankietowe na wybranej grupie populacji, przeprowadzić ustne lub telefoniczne wywiady z członkami grup docelowych lub przeprowadzić badanie sondaże. Możesz również zlecić takie badania specjalnej firmie, np. Pentorowi. Dzięki temu dowiesz się, czy przekaz dotarł do właściwej grupy i jak to się przełożyło na sprzedaż i rozpoznawalność marki.

Analiza treści zwrotnych

Skuteczność podjętych działań możesz również mierzyć poprzez analizę treści otrzymywanych w związku z podjętymi krokami, czyli np. dostarczanych do firmy listów od klientów, rozmów z kontrahentami czy inwestorami z branży, doniesień pracowników oraz z różnych działów firmy o reakcjach otoczenia zewnętrznego.

Zmierzyć skuteczność działań public relations można również poprzez analizę obrotów firmy przed i po podjętych środkach.

Stwora Sylwia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Biznesplan

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 25533 )
Array ( [docId] => 25533 )

Array ( [docId] => 25533 )