Jak mierzyć skuteczność kampanii marketingowej

Autor: Stwora Sylwia
Data: 28-05-2012 r.

Na organizację i przeprowadzenie kampanii marketingowej przedsiębiorstwa przeznaczają sporą część swojego budżetu. Oczekują, że będzie ona na tyle efektywna, że nie tylko zbuduje odpowiedni wizerunek firmy i zapewni jej rozpoznawalność, ale przede wszystkim, że wygeneruje odpowiednio wysokie zyski. Oto kilka sposobów na mierzenie efektywności akcji marketingowych.

Zasięg

Zasięg przekazu może generować liczbę odbiorców i jakość prowadzonej kampanii dając szacunkową liczbę osób, do których działania mogły dotrzeć. Przykładowo jeśli informacja ukazała się w gazecie o dziennym nakładzie 20000 egzemplarzy oraz innej o nakładzie 3000, to łącznie daje około 23000 odbiorców.

Wskaźnik spontanicznej świadomości marki

To iloraz liczby osób, które podczas badania ankietowego lub wywiadu spontanicznie wymieniły daną markę do liczby wszystkich badanych, pomnożony przez 100 proc. Pomaga mierzyć stopień zapamiętania firmy przez konsumentów. Wskaźnik spontanicznej świadomości marki pokazuje, że w momencie planowania lub dokonywania zakupu produktu lub usługi z danej kategorii klient wybierze tę, którą pamięta z kampanii.

Pierwsza wybrana marka

To iloraz liczby osób, które w czasie badania wymieniły jako pierwsze daną markę do liczby wszystkich badanych pomnożony przez 100 proc. Wskaźnik ten pokazuje, która marka ma pierwszeństwo przy zakupie produktów lub usług z danej kategorii życia.

Wspomagana świadomość marki

To iloraz liczby osób, które w czasie badania wskazały na liście marek z danej kategorii naszą markę do liczby wszystkich badanych pomnożony przez 100 proc. Pokazuje on do jakiej części populacji dotarł przekaz marketingowy i został on zapamiętany.

Metoda DAGMAR

Metoda wymyślona przez R.H. Colley’a. Zakłada, że kampania marketingowa powoduje przesuwanie się klienta po różnych poziomach świadomości, czyli od grupy nieświadomych odbiorców, poprzez świadomych, rozumiejących, przekonanych do zakupu po grupę klientów aktywnie nabywających promowane produkty lub usługi. Wielkość poszczególnych grup można zmierzyć poprzez obliczenie procentowego składu tych grup przed kampanią i po jej zakończeniu.

Attitiude Adjustment ROI

Polega na przeprowadzeniu sondażu w grupie docelowej przed i po kampanii marketingowej. Podobne badanie należy przeprowadzić w grupie, do której kampania nie była kierowana. W ten sposób uzyskasz tzw. wskaźnik zmiany postaw netto. Wyliczysz go odejmując od zmian po przeprowadzeniu działań od zmian przed kampanią.

Do mierzenia skuteczności kampanii marketingowej przeprowadzanej w Internecie możesz wykorzystać Google Analytics. Dzięki statystykom sprawdzisz ile osób weszło na stronę, którą reklamowałeś.

Pomiar skuteczności kampanii marketingowej możemy również zlecić firmie zewnętrznej, specjalizującej się w tego typu badaniach np. TNS Pentor.

Stwora Sylwia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Biznesplan

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

  • Kancelaria Radcy Prawnego Marek Foryś

    ul. Słupecka 9/1, Gdynia

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria MERITUM

    ulica Westerplatte 13/5, 31-033 Kraków

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Radosław Tymiński

    Łukowska 9 Lok. 126, 04-133 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Prawna Iurisco Edyta Przybyłek

    ul. Zgrzebnioka 28, 40-520 Katowice

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marcin Majcherczyk

    ul. Stawowa 4 lok. 39, 41-200 Sosnowiec

    Wyświetl wizytówkę
  • THE N.E.W.S. LAW CENTER Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

    ul. Kazachska 1/89, 02-999 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • adwokat Wojciech Rudzki - kancelaria adwokacka

    Józefa Piłsudskiego 40/4 Kraków 31 - 111

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Robert Dudkowiak

    ul. Jana Pawła II 11 lok. 5, 62-300 Września

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Adwokacka Adwokata Piotra Sęka

    ul. Narutowicza 44 lok. 20, 90-135 Łódź

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radców Prawnych ARVE M.Kusztan & R.Ponichtera Sp. K.

    ul. Czysta 4, 50-013 Wrocław

    Wyświetl wizytówkę
Array ( [docId] => 25509 )
Array ( [docId] => 25509 )

Array ( [docId] => 25509 )