Na organizację i przeprowadzenie kampanii marketingowej przedsiębiorstwa przeznaczają sporą część swojego budżetu. Oczekują, że będzie ona na tyle efektywna, że nie tylko zbuduje odpowiedni wizerunek firmy i zapewni jej rozpoznawalność, ale przede wszystkim, że wygeneruje odpowiednio wysokie zyski. Oto kilka sposobów na mierzenie efektywności akcji marketingowych.
Zasięg
Zasięg przekazu może generować liczbę odbiorców i jakość prowadzonej kampanii dając szacunkową liczbę osób, do których działania mogły dotrzeć. Przykładowo jeśli informacja ukazała się w gazecie o dziennym nakładzie 20000 egzemplarzy oraz innej o nakładzie 3000, to łącznie daje około 23000 odbiorców.
Wskaźnik spontanicznej świadomości marki
To iloraz liczby osób, które podczas badania ankietowego lub wywiadu spontanicznie wymieniły daną markę do liczby wszystkich badanych, pomnożony przez 100 proc. Pomaga mierzyć stopień zapamiętania firmy przez konsumentów. Wskaźnik spontanicznej świadomości marki pokazuje, że w momencie planowania lub dokonywania zakupu produktu lub usługi z danej kategorii klient wybierze tę, którą pamięta z kampanii.
Pierwsza wybrana marka
To iloraz liczby osób, które w czasie badania wymieniły jako pierwsze
daną markę do liczby wszystkich badanych pomnożony przez 100 proc.
Wskaźnik ten pokazuje, która marka ma pierwszeństwo przy zakupie
produktów lub usług z danej kategorii życia.
Wspomagana świadomość marki
To iloraz liczby osób, które w czasie badania wskazały na liście
marek z danej kategorii naszą markę do liczby wszystkich badanych
pomnożony przez 100 proc. Pokazuje on do jakiej części populacji dotarł
przekaz marketingowy i został on zapamiętany.
Metoda DAGMAR
Metoda wymyślona przez R.H. Colley’a. Zakłada, że kampania
marketingowa powoduje przesuwanie się klienta po różnych poziomach
świadomości, czyli od grupy nieświadomych odbiorców, poprzez świadomych,
rozumiejących, przekonanych do zakupu po grupę klientów aktywnie
nabywających promowane produkty lub usługi. Wielkość poszczególnych grup
można zmierzyć poprzez obliczenie procentowego składu tych grup przed
kampanią i po jej zakończeniu.
Attitiude Adjustment ROI
Polega na przeprowadzeniu sondażu w grupie docelowej przed i po
kampanii marketingowej. Podobne badanie należy przeprowadzić w grupie,
do której kampania nie była kierowana. W ten sposób uzyskasz tzw.
wskaźnik zmiany postaw netto. Wyliczysz go odejmując od zmian po
przeprowadzeniu działań od zmian przed kampanią.
Do mierzenia skuteczności kampanii marketingowej przeprowadzanej w
Internecie możesz wykorzystać Google Analytics. Dzięki statystykom
sprawdzisz ile osób weszło na stronę, którą reklamowałeś.
Pomiar skuteczności kampanii marketingowej możemy również zlecić
firmie zewnętrznej, specjalizującej się w tego typu badaniach np. TNS
Pentor.