Jak mierzyć skuteczność kampanii marketingowej

Autor: Stwora Sylwia
Data: 28-05-2012 r.

Na organizację i przeprowadzenie kampanii marketingowej przedsiębiorstwa przeznaczają sporą część swojego budżetu. Oczekują, że będzie ona na tyle efektywna, że nie tylko zbuduje odpowiedni wizerunek firmy i zapewni jej rozpoznawalność, ale przede wszystkim, że wygeneruje odpowiednio wysokie zyski. Oto kilka sposobów na mierzenie efektywności akcji marketingowych.

Zasięg

Zasięg przekazu może generować liczbę odbiorców i jakość prowadzonej kampanii dając szacunkową liczbę osób, do których działania mogły dotrzeć. Przykładowo jeśli informacja ukazała się w gazecie o dziennym nakładzie 20000 egzemplarzy oraz innej o nakładzie 3000, to łącznie daje około 23000 odbiorców.

Wskaźnik spontanicznej świadomości marki

To iloraz liczby osób, które podczas badania ankietowego lub wywiadu spontanicznie wymieniły daną markę do liczby wszystkich badanych, pomnożony przez 100 proc. Pomaga mierzyć stopień zapamiętania firmy przez konsumentów. Wskaźnik spontanicznej świadomości marki pokazuje, że w momencie planowania lub dokonywania zakupu produktu lub usługi z danej kategorii klient wybierze tę, którą pamięta z kampanii.

Pierwsza wybrana marka

To iloraz liczby osób, które w czasie badania wymieniły jako pierwsze daną markę do liczby wszystkich badanych pomnożony przez 100 proc. Wskaźnik ten pokazuje, która marka ma pierwszeństwo przy zakupie produktów lub usług z danej kategorii życia.

Wspomagana świadomość marki

To iloraz liczby osób, które w czasie badania wskazały na liście marek z danej kategorii naszą markę do liczby wszystkich badanych pomnożony przez 100 proc. Pokazuje on do jakiej części populacji dotarł przekaz marketingowy i został on zapamiętany.

Metoda DAGMAR

Metoda wymyślona przez R.H. Colley’a. Zakłada, że kampania marketingowa powoduje przesuwanie się klienta po różnych poziomach świadomości, czyli od grupy nieświadomych odbiorców, poprzez świadomych, rozumiejących, przekonanych do zakupu po grupę klientów aktywnie nabywających promowane produkty lub usługi. Wielkość poszczególnych grup można zmierzyć poprzez obliczenie procentowego składu tych grup przed kampanią i po jej zakończeniu.

Attitiude Adjustment ROI

Polega na przeprowadzeniu sondażu w grupie docelowej przed i po kampanii marketingowej. Podobne badanie należy przeprowadzić w grupie, do której kampania nie była kierowana. W ten sposób uzyskasz tzw. wskaźnik zmiany postaw netto. Wyliczysz go odejmując od zmian po przeprowadzeniu działań od zmian przed kampanią.

Do mierzenia skuteczności kampanii marketingowej przeprowadzanej w Internecie możesz wykorzystać Google Analytics. Dzięki statystykom sprawdzisz ile osób weszło na stronę, którą reklamowałeś.

Pomiar skuteczności kampanii marketingowej możemy również zlecić firmie zewnętrznej, specjalizującej się w tego typu badaniach np. TNS Pentor.

Stwora Sylwia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Biznesplan

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 25509 )
Array ( [docId] => 25509 )

Array ( [docId] => 25509 )